Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Czterech uczniw miało za zadanie przygotować 200 gramów 10% wodnego roztworu glukozy, mając do dyspozycji: glukozę, wodę destylowaną, wagę laboratoryjną techniczną z kompletem odważnikw, cylinder miarowy, szkiełko zegarkowe i zlewkę (gęstość wody d=1g•cm-3). Polecenie wykonali następująco:
Wskaż, który uczeń prawidłowo wykonał polecenie:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Z podanego poniżej zbioru kwasów wybierz i wpisz do tabeli te, które można zaliczyć do odpowiednich grup.
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Na podstawie równania reakcji zapisanego w formie cząsteczkowej podaj, w jakim stosunku molowym i masowym reaguje wodorotlenek sodu z kwasem ortofosforowym(V), jeżeli jedynymi produktami są sól obojętna i woda.
Cząsteczkowe równanie reakcji:
Stosunek molowy wodorotlenku do kwasu:
Stosunek masowy wodorotlenku do kwasu:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
W laboratorium uczeń chciał otrzymać trudno rozpuszczalne związki i wykonał doświadczenia przedstawione na poniższym rysunku:
Wskaż, w której probówce nie wytrącił się osad?
Osad nie wytrącił się w probówce:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Określ stopnie utlenienia azotu w podanych w tabeli cząsteczkach i jonie:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Dobierz współczynniki stechiometryczne metodą bilansu elektronowego w równaniu pierwszego etapu reakcji utleniania siarczku miedzi(II) kwasem azotowym(V):
Bilans elektronowy
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Wskaż poprawną nazwę poniższego związku.
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Napisz równanie reakcji związku A z bromem w stosunku molowym 1:1 i określ, jakiego typu jest to proces. Związki organiczne przedstaw w formie wzorów półstrukturalnych (grupowych).
Równanie reakcji:
Typ reakcji:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Przedstaw schemat ciągu przemian (nie musisz pisać równań reakcji) prowadzących do otrzymania butanonu z węglowodoru B. Związki organiczne przedstaw w formie wzorów półstrukturalnych (grupowych).
Schemat ciągu przemian:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
W celu zbadania właściwości chemicznych amoniaku i alaniny (kwasu 2-aminopropanowego) przeprowadzono doświadczenia przedstawione na poniższym rysunku.
Podaj, który z badanych związków chemicznych reagował z kwasem i zasadą. Odpowiedź s łowną uzasadnij, zapisując równania odpowiednich reakcji w formie cząsteczkowej.
Z kwasem i zasadą reagował(-a)
Równania reakcji w formie cząsteczkowej:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Metylobenzen (toluen) może reagować z bromem, tworząc w zależności od warunków różne produkty.
Analizując równania reakcji zapisane poniżej, określ warunki (A) reakcji I i podaj wzór jednego z możliwych produktów (B) reakcji II.
Warunki (A) reakcji I
Wzór produktu (B) reakcji II (jednego z możliwych)
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Formalina jest wodnym roztworem metanalu (aldehydu mrówkowego) o stężeniu ok. 40%.
Zaprojektuj doświadczenie pozwalające zidentyfikować metanal (aldehyd mrówkowy) w formalinie. Przedstaw schemat doświadczenia i oczekiwane obserwacje. Napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej.
Obserwacje:
Równanie reakcji