Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Zaprojektuj doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić etan od etenu. W tym celu:
a) napisz, jaką różnicę w budowie cząsteczek tych związków weźmiesz pod uwagę, planując eksperyment;
b) uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując nazwę użytego odczynnika wybranego z podanej poniżej listy:
c) napisz, jakie obserwacje potwierdzą obecność etanu w probówce I i etenu w probówce II po wprowadzeniu tych gazów do wybranego odczynnika (wypełnij poniższą tabelę).
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Zapis:
przedstawia konfigurację elektronową atomu
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Uszereguj tlenki: CaO, MgO i Na2O zgodnie ze wzrostem charakteru zasadowego.
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Tlenek siarki(IV) można otrzymać na skalę przemysłową w wyniku spalania pirytu (FeS2):
Oblicz, jaka objętość tlenku siarki(IV), zmierzona w warunkach normalnych, powstanie w wyniku spalania 30 gramw pirytu.
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Podaj jedną przyczynę powstawania kwaśnych deszczów.
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Wymień po dwie właściwości fizyczne sodu i siarki.
Właściwości fizyczne sodu:
Właściwości fizyczne siarki:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Spośród niżej podanych właściwości:
wybierz i zaznacz te, które są prawdziwe dla wodorotlenku sodu:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Uczeń przeprowadził doświadczenia, które ilustruje rysunek:
Przedstaw, w formie jonowej skróconej, równania reakcji zachodzących w probówkach I, II i III lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi.
Probówka I
Probówka II
Probówka III
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Badano zachowanie cynku, miedzi i magnezu wobec rozcieńczonego kwasu solnego (chlorowodorowego), przeprowadzając doświadczenia przedstawione na poniższym rysunku:
Korzystając ze skrconego szeregu aktywności wybranych metali: K, Ca, Mg, Zn, Pb, H, Cu, Ag, Au wskaż, w ktrych probwkach przebiegały reakcje chemiczne. Wyjaśnij, dlaczego we wskazanych przez ciebie probwkach metale reagowały z kwasem solnym (chlorowodorowym).
Metale reagowały z kwasem solnym (chlorowodorowym) w probwkach:
Wyjaśnienie :
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Napisz, co zaobserwowano podczas doświadczenia przedstawionego na rysunku:
Obserwacja:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Efekt energetyczny pewnej reakcji scharakteryzowano następująco: nastąpiło przekazanie energii z otoczenia do układu; energia wewnętrzna układu wzrosła.
Analizując tekst określ, czy reakcja jest egzoenergetyczna czy endoenergetyczna.
Reakcja jest:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Zaprojektuj doświadczenie, za pomocą ktrego można wykazać charakter chemiczny tlenkw P4O10 i Na2O, mając do dyspozycji wodę i papierek uniwersalny. Narysuj schemat doświadczenia, podaj spostrzeżenia i wniosek.
Spostrzeżenia:
Wniosek:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
W celu porównania aktywności wybranych fluorowców, wykonano doświadczenia zgodnie z przedstawionym poniżej rysunkiem:
Podaj, w których probówkach przebiegały reakcje chemiczne oraz sformułuj wniosek dotyczący aktywności chloru, bromu i jodu.
Reakcje przebiegały w probówkach:
Wniosek:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Wiele proszków do prania zawiera w swoim składzie fosforany(V) sodu. Ich zadaniem jest zmiękczanie wody (usuwanie jonów wapnia i magnezu). Fosforany(V) sodu wraz ze ściekami komunalnymi dostają się do zbiorników wodnych.
Podaj nazwę zjawiska wywołanego wzbogacaniem zbiorników wodnych w związki fosforu i określ, jaki jest jego skutek.
Nazwa zjawiska:
Skutek:
Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2005
Oblicz stężenie procentowe jodu w jodynie, jeżeli otrzymano ją w wyniku rozpuszczenia 8 gramw jodu w 72 gramach etanolu.