Elementy analizy statystycznej w biologii CKE 2022
Czy na podstawie pomiarów wzrostu uczniów w jednej klasie można przewidzieć wyniki pomiarów wzrostu uczniów z innych klas?
1. Zmierz wzrost co najmniej kilkunastu chłopców lub dziewcząt w klasie.
Na podstawie uzyskanych wyników pomiarów oblicz wartości średniej i odchylenia standardowego.
Średnia arytmetyczna: 𝑥̅=
Odchylenie standardowe: 𝑠 =
2. Podaj granice przedziału 𝒙̅ ± 𝒔.
Dolna granica przedziału:
Górna granica przedziału:
3. Zmierz wzrost co najmniej kilkunastu osób wybranej wcześniej płci uczęszczających do innych klas. Określ, jaka część nowych wyników pomiarów zawiera się w przedziale 𝒙̅ ± 𝒔 wyliczonym na podstawie pierwszej serii pomiarów.
Odsetek nowych wyników znajdujących się w wyznaczonym przedziale: %
ELEMENTY ANALIZY STATYSTYCZNEJ W BIOLOGII CKE 2022
Z kolekcji Muzeum Brytyjskiego wybrano losowo po dziesięć czaszek samic i samców szakala złocistego (Canis aureus). Poniżej przedstawiono wyniki pomiarów długości szczęki wyrażone w milimetrach.
Samce:
120 107 110 116 114 111 113 117 114 112
Samice:
110 111 107 108 110 105 107 106 111 111
1. Uzupełnij tabelę – znajdź minimum, maksimum oraz medianę wyników pomiarów długości szczęki szakali w podziale na płeć zwierzęcia. Wyniki zapisz w milimetrach.
2. Zinterpretuj uzyskane wyniki badań – określ, czy płeć szakala złocistego można bezbłędnie rozpoznać wyłącznie na podstawie wyników pomiarów długości szczęki. Odpowiedź uzasadnij.
ELEMENTY ANALIZY STATYSTYCZNEJ W BIOLOGII CKE 2022
W ciągu miesiąca zawodnik wykonał cztery treningi biegowe na dystansie siedmiu kilometrów. W każdym dniu treningu zostało zmierzone tętno spoczynkowe oraz tętno wysiłkowe sportowca. Wyniki pomiarów w postaci liczby uderzeń serca na minutę przedstawiono w poniższej tabeli.
1. Uzupełnij tabelę – na podstawie przedstawionych wyników pomiarów oblicz wartość średnią oraz odchylenie standardowe tętna spoczynkowego oraz tętna wysiłkowego. Odpowiedzi zapisz w liczbie uderzeń serca na minutę z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.
2. Określ, który z mierzonych parametrów – tętno spoczynkowe czy tętno wysiłkowe – wykazywał większą zmienność między treningami. Odpowiedź uzasadnij, porównując wartości liczbowe rozstępów obydwu parametrów.
ELEMENTY ANALIZY STATYSTYCZNEJ W BIOLOGII CKE 2022
Paklitaksel to związek chemiczny wyizolowany z kory cisa krótkolistnego (Taxus brevifolia). Stosuje się go w leczeniu m.in. raka sutka, jajnika i płuc. Działanie paklitakselu polega na stabilizacji mikrotubul i zahamowaniu ich depolimeryzacji, co uniemożliwia ich skracanie. Apigenina jest flawonem występującym m.in. w kwiatach rumianku, pietruszce i selerze. Poniżej przedstawiono wykres ilustrujący odsetek komórek nowotworowych, które pozostały żywe po 24 godzinach od podania paklitakselu (Pak), apigeniny (Api) lub obu związków razem (Pak i Api).
Słupki błędów wskazują odchylenie standardowe.
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby powstał poprawny opis interpretacji przedstawionego wykresu. W każdym nawiasie podkreśl właściwe określenie.
Paklitaksel i apigenina podane razem powodują, że po 24 godzinach przeżywa średnio około (50%/ 80%) komórek. Na podstawie wykresu zamieszczonego we wprowadzeniu do zadania można
stwierdzić, że podanie paklitakselu i apigeniny (razem / oddzielnie) będzie – średnio rzecz biorąc – skuteczniejsze w terapii raka niż podawanie ich (razem / oddzielnie).