Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Produktem deaminacji (dezaminacji) w ludzkich komórkach są jony amonowe. Powstająca przy ich udziale glutamina (amid kwasu glutaminowego) jest uwalniana do krwi, z którą wędruje do wątroby. Zachodząca w wątrobie deamidacja powoduje ponowne uwolnienie jonów amonowych.
Poniżej przedstawiono reakcję syntezy glutaminy z glutaminianu zachodzącą w organizmie człowieka.
a) Zaznacz właściwe dokończenie zdania wybrane spośród A–B oraz jego poprawne uzasadnienie wybrane spośród 1.–3.
Glutamina dla organizmu człowieka jest aminokwasem
b) Wyjaśnij, dlaczego jony amonowe są transportowane do wątroby w postaci glutaminy. W odpowiedzi uwzględnij właściwości amoniaku oraz sposób jego neutralizacji w organizmie człowieka.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Każdej z wymienionych poniżej witamin przyporządkuj spośród 1.–4. skutek jej
niedoboru w organizmie człowieka. Wpisz ich numery w wyznaczone miejsca.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Na schemacie przedstawiono budowę serca człowieka.
a) Uzupełnij schemat – wpisz w wyznaczone miejsca właściwe określenia tak, aby powstał prawidłowy opis kierunku przepływu krwi przez serce. Wybierz je spośród wymienionych.
do dużego obiegu; z dużego obiegu; do małego obiegu; z małego obiegu
b) Podaj, które z naczyń krwionośnych oznaczonych na schemacie numerami 1.–4. to żyła płucna, i określ, czy krew płynąca tą żyłą jest odtlenowana, czy – utlenowana.
Żyła płucna:
Płynie w niej krew:
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Oceń czy poniższe informacje dotyczące funkcjonowania ludzkiego oka są prawdziwe.
Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Na uproszczonym schemacie przedstawiono szlak przekształceń aminokwasu fenyloalaniny. Nad strzałkami numerami I i II zaznaczono blokady metaboliczne wywołane mutacjami, a poniżej wymieniono nazwy różnych chorób o podłożu genetycznym.
Spośród wymienionych nazw chorób genetycznych wybierz i zapisz nazwy tych, które mogą być skutkiem blokad metabolicznych przedstawionych na schemacie.
Blokada metaboliczna I:
Blokada metaboliczna II:
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Mukowiscydoza jest uwarunkowana autosomalnym allelem recesywnym d.
Wyjaśnij, dlaczego wśród potomstwa obojga zdrowych rodziców mogą występować zarówno dzieci chore, jak i zdrowe. Uwzględnij genotypy rodziców i potomstwa.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Allele warunkujące barwę sierści kawii domowej (świnki morskiej) dziedziczą się
autosomalnie. Kawie mogą mieć sierść o różnym zabarwieniu, m.in. czarną lub białą.
W celu określenia sposobu dziedziczenia barwy sierści u kawii przeprowadzono trzy
krzyżówki:
• skrzyżowano ze sobą kawie białe – potomstwo miało sierść białą,
• skrzyżowano czarną samicę z białym samcem – połowa potomstwa miała sierść czarną
a połowa – białą,
• skrzyżowano białą samicę z czarnym samcem – otrzymano wyłącznie osobniki o sierści
czarnej.
Na podstawie: W. Gajewski, A. Putrament, Biologia, Warszawa 1996.
Na podstawie przedstawionych informacji dotyczących sposobu dziedziczenia sierści
u kawii uzupełnij tabelę – wpisz genotypy rodziców w krzyżówkach wymienionych
w tabeli (1–3). Zastosuj oznaczenia alleli: A i a.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Allel a warunkuje u lisów srebrzysty kolor sierści, allel A – platynowy kolor sierści, natomiast
allel Ab
odpowiada tylko za biały kolor pyska: takie lisy nazywają się białopyskie. Oba allele
dominujące, które powstały na drodze mutacji allelu a, w stanie homozygotycznym dają efekt
letalny. Taki sam skutek daje również ich układ heterozygotyczny – AAb.
Podaj genotypy i fenotypy samicy i samca, u których w potomstwie wystąpią równocześnie
lisy białopyskie, platynowe i srebrzyste. Zapisz odpowiednią krzyżówkę uzasadniającą
odpowiedź.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
W wyniku krzyżowania muszek owocowych szarobrązowych z normalnymi skrzydłami
(AB/ab) z muszkami czarnymi ze skrzydłami zredukowanymi (ab/ab) otrzymano cztery różne fenotypy potomstwa. Liczebność osobników w każdym z fenotypów podano w tabeli. Allele warunkujące obie cechy: barwę skrzydeł (A/a) i obecność skrzydeł (B/b), są zlokalizowane na tym samym chromosomie.
a) Podaj genotypy rekombinantów. Zastosuj oznaczenia alleli podane w tekście.
b) Opisz, w jaki sposób doszło u muszek do powstania gamet o zrekombinowanym układzie alleli. Uwzględnij nazwę procesu.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Geny organizmów eukariotycznych mogą być przechowywane w tzw. bibliotekach genów.
Wyróżnia się dwa rodzaje bibliotek:
1. biblioteki genomowe – otrzymywane są przez wyizolowanie i oczyszczenie całego
genomowego DNA danego organizmu, a następnie przez pocięcie go i umieszczenie
w wektorach.
2. biblioteki cDNA – zbiór klonów komórek bakteryjnych np. Escherichia coli, zawierający cDNA komplementarny do mRNA całego transkryptomu danego organizmu.
Podaj, którą z bibliotek genów organizmu eukariotycznego – genomową czy cDNA –należy wykorzystać w celu uzyskania produktów białkowych w komórkach bakterii. Odpowiedź uzasadnij.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
U osoby chorej na SCID (rodzaj ciężkiego złożonego niedoboru odporności), u której komórki szpiku kostnego nie działają prawidłowo z powodu mutacji genowej na chromosomie X, zastosowano przedstawioną poniżej metodę leczenia.
1. Sklonowano prawidłowy allel, który nie warunkuje wystąpienia choroby (nieobecny
w komórkach pacjenta).
2. Do genomów retrowirusów pozbawionych zjadliwości wstawiono inserty (fragmenty) RNA kodujące prawidłowy allel.
3. Retrowirusami zakażono, wcześniej pobrane od pacjenta, komórki szpiku kostnego, które następnie hodowano w kulturze komórkowej.
4. Zmodyfikowane komórki szpiku kostnego wstrzykiwano do szpiku kostnego pacjenta.
Na podstawie: N.A. Campbell i inni, Biologia, Poznań 2012.
a) Określ, czy opisany sposób leczenia osoby chorej na SCID można uznać za terapię genową. Odpowiedź uzasadnij.
b) Wyjaśnij, dlaczego w opisanej metodzie wykorzystano retrowirusy jako wektory. W odpowiedzi uwzględnij mechanizm infekcji wirusowej.
c) Określ, czy pacjent, u którego zastosowano przedstawioną metodę leczenia, przekaże allel warunkujący SCID swoim córkom. Odpowiedź uzasadnij.
Wskazówki:
Retrowirusy charakteryzują się obecnością enzymu – odwrotnej transkryptazy, który pozwala na przepisanie ich materiału genetycznego RNA na DNA. Najbardziej charakterystycznym retrowirusem jest wirus HIV.
Ciekawy fragment opracowania o HIV
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Na schemacie przedstawiono fragment sieci troficznej w lesie liściastym.
a) Wypisz ze schematu dwa przykłady organizmów, które zajmują więcej niż jeden
poziom troficzny, oraz dla każdego z nich określ wszystkie poziomy troficzne, które
zajmuje ten organizm w opisanym ekosystemie.
1. …………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
b) Wybierz ze schematu i zapisz dwa przykłady par organizmów, które konkurują
o pokarm w tym ekosystemie.