Arkusz maturalny z biologii 2017 maj nowa formuła
Na schemacie przedstawiono fragment cząsteczki białka o strukturze III-rzędowej oraz warunkujące tę strukturę różne oddziaływania występujące pomiędzy łańcuchami bocznymi aminokwasów: wiązania chemiczne oparte na przyciąganiu elektrostatycznym (1), wiązania kowalencyjne (2), interakcje hydrofobowe (3) i oddziaływania jonowe (4).
Na podstawie: E.P. Salomon, L.R. Berg, D.W. Martin, Biologia, Warszawa 2014.
1. Podaj nazwy wiązań chemicznych stabilizujących III-rzędową strukturę białka, oznaczonych na schemacie numerami 1. i 2.
2. Na przykładzie enzymów białkowych wyjaśnij, w jaki sposób struktura przestrzenna białka warunkuje jego funkcję katalityczną. W odpowiedzi uwzględnij mechanizm działania enzymów.
Arkusz maturalny z biologii 2017 maj nowa formuła
Turkuć podjadek (Gryllotalpa gryllotalpa) jest owadem z rzędu prostoskrzydłych. Ryje w ziemi korytarze, którymi dociera do podziemnych części rośliny, będących jego głównym pokarmem. Na rysunku przedstawiono stadia rozwojowe turkucia podjadka.
Na podstawie: Zoologia, pod red. J. Hempel-Zawitkowskiej, Warszawa 1996.
1. Wymień dwie, widoczne na rysunku, cechy budowy morfologicznej turkucia świadczące o tym, że należy on do owadów, a nie – do innej grupy stawonogów.
2. Określ, jaki rodzaj przeobrażenia występuje w rozwoju turkucia podjadka. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do tych cech jego larw, które są widoczne na rysunku.
3. Wykaż związek budowy pierwszej pary odnóży krocznych tego owada z trybem jego życia.
Arkusz maturalny z biologii 2017 maj nowa formuła
Na rysunku przedstawiono budowę skóry płazów, która u tych zwierząt pełni istotną funkcję w wymianie gazowej.
Na podstawie: C. Hickman, L. Roberts, A. Larson, Integrated principles of zoology, New York 2001.
1. Na podstawie informacji przedstawionych na rysunku oceń, czy poniższe zdania
opisujące budowę skóry płazów są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
2. Wyjaśnij, w jaki sposób występujące w skórze płazów liczne gruczoły śluzowe i liczne naczynia krwionośne umożliwiają płazom sprawną wymianę gazową.
Arkusz maturalny z biologii 2017 maj nowa formuła
Na zdjęciach A i B przedstawiono dwie różne tkanki łączne występujące w organizmie człowieka.
Na podstawie: http://histology-world.com; http://www.udel.edu
1. Rozpoznaj tkanki przedstawione na zdjęciach A i B – podaj ich nazwy.
2. Oceń, czy poniższe stwierdzenia dotyczące porównania tkanek oporowych są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Arkusz maturalny z biologii 2017 maj nowa formuła
Na rysunku przedstawiono budowę serca człowieka oraz kierunek przepływu krwi w sercu.
Na podstawie: C. Hickman, L. Roberts, A. Larson, Integrated principles of zoology, New York 2001.
1. Wybierz i zaznacz w tabeli poprawne dokończenie poniższego zdania: spośród A–D
zaznacz nazwę zastawki oznaczonej na rysunku literą X oraz spośród 1.–4. zaznacz
poprawny opis jej zamykania się.
Literą X na rysunku zaznaczono
2. Uporządkuj elementy układu krwionośnego człowieka w kolejności, w jakiej przepływa
przez nie krew w obiegu płucnym, zaczynając od prawej komory. Wpisz w tabeli
numery 2–5.
3. Wyjaśnij, dlaczego ściany lewej komory serca człowieka są znacznie grubsze od ścian
prawej komory. W odpowiedzi uwzględnij różnicę między dużym a małym obiegiem
krwi.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2017 nowa formuła
Spermatogeneza, czyli tworzenie i rozwój plemników, jest procesem przebiegającym w sposób ciągły przez całe dorosłe życie mężczyzny.
Ostatnim etapem spermatogenezy jest spermiogeneza, w czasie której wykształca się m.in. akrosom – duży, spłaszczony pęcherzyk powstały z udziałem aparatu Golgiego, przemieszczający się na szczyt komórki.
Na rysunku przedstawiono budowę plemnika człowieka.
Na podstawie: https://embryology.med.unsw.edu.au
1. Określ ploidalność jądra komórkowego plemnika oraz liczbę występujących w nim chromosomów autosomalnych, która jest charakterystyczna dla prawidłowej gamety męskiej człowieka.
2. Opisz rolę akrosomu w procesie zapłodnienia. W odpowiedzi uwzględnij jego zawartość.
3. Wykaż związek między funkcjonowaniem plemnika a obecnością licznych mitochondriów w jego wstawce.
Arkusz maturalny z biologii 2017 maj nowa formuła
Wyjaśnij, dlaczego płodny mężczyzna mający chorobę genetyczną, która jest uwarunkowana mutacją w genie mitochondrialnym, nie przekaże allelu warunkującego tę chorobę swoim dzieciom.
Arkusz maturalny z biologii 2017 maj nowa formuła
Zdrowym rodzicom urodziło się dziecko chore na fenyloketonurię – chorobę warunkowaną przez autosomalny allel recesywny (f).
1. Zaznacz poniżej właściwe określenia dotyczące genotypu tego dziecka (A–C) i genotypów jego rodziców (1.–3.) pod względem alleli genu warunkującego
fenyloketonurię.
2. Określ, jakie jest prawdopodobieństwo, że następne dziecko tych rodziców nie będzie 3. Korzystając z prawa Hardy’ego-Weinberga, oblicz prawdopodobieństwo, że losowo
chore na fenyloketonurię. Odpowiedź uzasadnij, zapisując odpowiednią krzyżówkę
genetyczną lub obliczenia.
wybrana osoba jest nosicielem allelu fenyloketonurii, jeżeli częstość występowania tej
choroby w danej populacji wynosi 1 na 10 000 urodzeń. Zapisz obliczenia.