Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
Na rysunku przedstawiono jądro komórkowe wraz z otaczającymi je strukturami błoniastymi.
Na podstawie: C.J. Clegg, Introduction to Advanced Biology, John Murray Ltd, 2005.
Wpisz w tabeli nazwy struktur oznaczonych na rysunku literami A i B oraz podaj po jednej funkcji charakterystycznej dla każdej z nich.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
W tabeli przedstawiono wybrane cechy różnych rodzajów komórek.
Wpisz brakujące informacje.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
Na podział komórki składają się dwa etapy: podział jądra, czyli kariokineza, i podział cytoplazmy – cytokineza. Istnieją trzy typy podziału jądra komórkowego: amitoza, mitoza i mejoza. Na rysunku przedstawiono jedną z faz kariokinezy zachodzącą w komórce, która ma cztery chromosomy.
Na podstawie: W. Gajewski, A. Putrament, Biologia, Warszawa 1992.
a) Zaznacz poniżej (A-D) nazwę fazy kariokinezy, którą przedstawiono na rysunku.A. metafaza I mejozy B. metafaza mitozy C. anafaza I mejozy D. anafaza mitozy
b) Określ liczbę chromosomów, jaką będą miały komórki potomne po zakończonym podziale, którego fazę przedstawiono na rysunku.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
Na schemacie przedstawiono zarówno cykl komórkowy, w którym wyróżnia się podział jądra komórkowego – mitozę (M) wraz z towarzyszącą mu cytokinezą, jak i czas między podziałami komórki – interfazę, na którą składają się fazy: G1, S, G2. Po zakończeniu podziału większość komórek organizmu człowieka wchodzi w fazę G0. Komórki takie nie ulegają dalszym podziałom, a po różnicowaniu pełnią określone funkcje w tkankach i narządach. Jednak niewielki, stały odsetek komórek znajdujących się w fazie G0 zachowuje zdolność do podziału.
Na podstawie: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, pod red. W.Z. Traczyka, A. Trzebskiego, Warszawa 2001.
a) Określ, jakie znaczenie dla narządów organizmu człowieka ma fakt, że komórki fazy G0 mogą wrócić do cyklu komórkowego.b) Podaj, w której fazie cyklu komórkowego zachodzi replikacja DNA.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
Metabolizm to całokształt przemian chemicznych zachodzących w komórkach wraz z towarzyszącymi im przemianami energetycznymi. Na metabolizm składają się dwie grupy procesów, przedstawione na schemacie.
Na podstawie: A. Jaskólski, A. Jaskólska, Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka, Wrocław 2006.
Podaj nazwy (anabolizm/katabolizm) przedstawionych na schemacie grup procesów metabolicznych A i B. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając cechę charakteryzującą każdą z tych grup.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
Na schemacie w sposób uproszczony przedstawiono wybrane etapy tlenowego oddychania komórkowego.
Na podstawie: M. Barbor, M. Boyle, K. Senior, Biology, London 2000.
a) Podaj nazwy związków chemicznych oznaczonych na schemacie literami X i Y.
b) Uzupełnij tabelę, w której określisz lokalizację w komórce wskazanych na schemacie etapów oddychania tlenowego (I-III).
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
Na rysunku przedstawiono budowę anatomiczną liścia rośliny okrytozalążkowej.
Na podstawie: Z. Podbielkowski, T. Umiński, L. Palka, M. Podbielkowska, Biologia, Warszawa 1975.
a) Podaj nazwy elementów budowy liścia oznaczonych na rysunku numerami 1 i 2.
b) Wyjaśnij, w jaki sposób współdziałanie elementów budowy liścia (1 i 2) wskazanych na rysunku sprawia, że możliwy staje się transport wody w roślinie.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
Przeprowadzono doświadczenie w dwóch wariantach (zestaw I i zestaw II) zilustrowanych na poniższych rysunkach. Do probówek nalano kolejno: w zestawie I – wody, w zestawie II – 0,1% roztworu NaCl. Poziom cieczy w każdej probówce znajdował się 1 cm poniżej wylotu probówki. Do każdej probówki włożono po jednym liściu tej samej rośliny o zbliżonej wielkości i dodano kilka kropli oliwy, aby utworzyła ona warstwę na powierzchni wody. Po trzech dniach zaobserwowano: w zestawie
I – obniżenie poziomu cieczy w probówce, a w zestawie
II – spadek turgoru liścia umieszczonego w probówce.
Na podstawie: K. Łopata, E. Rudnik, E. Nowak, Tajemnice gleby, Warszawa 1997.
a) Sformułuj problem badawczy tego doświadczenia.
b) Wyjaśnij przyczynę zmian obserwowanych w zestawie II.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 stara formuła
W cyklu życiowym roślin nagozalążkowych występuje stadium gametofitu. Na rysunku przedstawiono przekrój przez zalążek sosny. W opisie zalążka nie uwzględniono wszystkich jego elementów.
Na podstawie: Biologia, pod red. A. Czubaja, Warszawa 1999.
Na podstawie rysunku i własnej wiedzy oceń, czy poniższe zdania opisujące gametofit sosny są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.