Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Na schemacie ilustrującym mechanizm antagonistycznego działania insuliny i glukagonu podkreśl właściwe nazwy narządów (trzustka albo wątroba) oraz właściwe określenia poziomu glukozy we krwi (niski albo wysoki), tak aby powstał poprawny schemat.
Wskazówki:
Regulacja poziomu gukozy odbywa się poprzez wydzielanie insuliny i glukagonu, warto znać normę poziomu glukozy NA CZCZO, jest to 80 – 100 mg/dl (decylitr czyli 100cm3), a poziom cukru nie powinien przekraczać znacząco 140 mg/dl
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Przykładem organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO) są transgeniczne bakterie Escherichia coli, wytwarzające ludzką insulinę. Do genomu tych bakterii wprowadzony został fragment DNA, tzw. cDNA (ang. complementary DNA), syntezowany na matrycy mRNA wyizolowanego z komórek trzustki, będącego matrycą do wytwarzania insuliny.
1. Wyjaśnij, dlaczego do genomu modyfikowanych bakterii nie wprowadza się odcinka DNA z genem ludzkiej insuliny, tylko cDNA wytworzone na podstawie mRNA transkrybowanego z tego genu.
2. Uzasadnij prawdziwość stwierdzenia: „Każdy organizm transgeniczny jest GMO, ale nie każdy GMO to organizm transgeniczny”.
Wskazówki:
Modyfikacje mogą zachodzić wewnątrz genomu organizmu, ale mogą też polegać na wprowadzeniu genu od obcego gatunku.
Organizmy prokariotyczne przeprowadzają proces transkrypcji bez obróbki potrnskrypcyjnej stąd inaczej wygląda proces przygotowania materiału genetycznego dla drożdży ( organizmy eukariotyczne) i dla bakterii.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
W nici kodującej (nieulegającej transkrypcji) pewnego genu zaszła mutacja punktowa w sekwencji 5’ TGT 3’, polegająca na zmianie (substytucji) jednego nukleotydu. W tym fragmencie sekwencji zakodowany jest pojedynczy aminokwas.
1. Uzupełnij schemat ilustrujący skutki różnych substytucji, do których mogło dojść w opisanej sekwencji. Wpisz w pola 1.-3. odpowiednie sekwencje DNA.
2. Wyjaśnij, w jaki sposób mutacja, na skutek której powstała cząsteczka białka różniąca się od cząsteczki prawidłowej obecnością tryptofanu zamiast cysteiny, może wpłynąć na zmianę struktury trzeciorzędowej tego białka. W odpowiedzi uwzględnij budowę obu aminokwasów.
Wskazówki:
Spójrz w tabelę kodowania aminokwasów. Zwróć uwagę w której nici zaszła mutacja.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Kury andaluzyjskie mogą mieć upierzenie białe, czarne lub stalowoniebieskie (szare). Potomstwo białego koguta i czarnej kury oraz czarnego koguta i białej kury jest wyłącznie stalowoniebieskie, natomiast wśród potomstwa rodziców stalowoniebieskich występują osobniki białe, stalowoniebieskie i czarne w stosunku: 1 : 2 : 1.
1. Określ, jakie fenotypy i w jakim stosunku wystąpią wśród potomstwa stalowoniebieskiej kury i białego koguta.
2. Zaznacz poprawne dokończenie zdania określającego sposób dziedziczenia opisanej barwy upierzenia kur andaluzyjskich.Taki rozkład fenotypów wśród potomstwa świadczy o
A. kodominacji alleli genu warunkującego barwę piór.
B. warunkowaniu barwy upierzenia przez dwie pary alleli.
C. występowaniu trzech alleli genu warunkującego barwę piór.
D. niezupełnej dominacji alleli genu warunkującego barwę piór
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Dryf genetyczny to zmiany w częstości występowania alleli w populacji, które nie wynikają z działania doboru naturalnego, ale są skutkiem zdarzeń losowych.
Oceń, czy poniższe informacje dotyczące skutków dryfu genetycznego są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Bioindykacja jest metodą oceny stanu środowiska, głównie poziomu zanieczyszczeń, na podstawie badania reakcji organizmów na różne czynniki działające w ich środowisku.
Na podstawie wieloletnich obserwacji wyróżniono gatunki, których występowanie lub brak sygnalizują obecność określonych warunków w środowisku (np. małą lub dużą ilość jakiegoś składnika mineralnego, obecność czynników niekorzystnych). Nazwano je gatunkami wskaźnikowymi.
1. Wybierz i zaznacz w tabeli odpowiedź A albo B, która jest poprawnym dokończeniem poniższego zdania, oraz jej uzasadnienie spośród odpowiedzi 1.-2.
Funkcję gatunków wskaźnikowych mogą pełnić jedynie organizmy …
2. Wyjaśnij, w jaki sposób można wykorzystać porosty (grzyby porostowe) jako gatunki wskaźnikowe. W odpowiedzi uwzględnij rodzaj zanieczyszczenia, którego porosty są wskaźnikami, i stopień ich tolerancji na to zanieczyszczenie.
Wskazówki:
Zastanów się czy przy zanieczyszczeniu powietrza porosty mogą się rozwijać?
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Ochrona przyrody w Polsce związana jest m.in. z powoływaniem jej prawnych form, mających różną rangę oraz różne znaczenie. Są to:
A. parki krajobrazowe
B. parki narodowe
C. pomniki przyrody
D. obszary Natura 2000
E. obszary chronionego krajobrazu
F. rezerwaty przyrody
G. użytki ekologiczne.
Zapisz w tabeli odpowiednie oznaczenie literowe wybrane spośród A-G określające nazwę każdej z dwóch opisanych form ochrony przyrody (1. i 2.).
Wskazówki:
W poleceniu powinniśmy zwracać uwagę na to jaką liczbę elementów musimy umieścić w odpowiedzi. Jeśli w poleceniu zawarte by było słowo NAZWY – ewidentnie mamy umieścić więcej niż 1, ale w powyższym autor zadania prosi abyśmy umieścili NAZWĘ, czyli jedną odpowiedż do rubryki.