Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Uczniowie zebrali 100 liści z krzewów bzu czarnego rosnących na południowym skraju lasu mieszanego oraz 100 liści z krzewów bzu czarnego rosnących w podszycie tego lasu (stanowisko zacienione). Zmierzyli długość i szerokość każdego liścia złożonego oraz obliczyli średnie wartości tych cech w każdej grupie. Wyniki pomiarów przedstawiono w tabeli.
1. Sformułuj problem badawczy tej obserwacji.
2. Sformułuj wniosek na podstawie przedstawionych wyników obserwacji.
Wskazówki:
W problemie badawczym powinniśmy wykazywać się dokładnością, warto szczegółow opisać dany czynnik. KONIECZNIE uwzględnij gatunek badanej rośliny w tym doświadczeniu, przecież to właśnie jej dotyczy badanie, a nie każdej innej.
Badanie dotyczy obu wymiarów liścia, a nie tylko jednego.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Na rysunkach przedstawiono sylwetkę ryby i ptaka. Przedstawiciele obu gromad żyją w różnych środowiskach, ale wykazują szereg podobnych przystosowań w budowie ciała, pozwalających na zmniejszanie oporu ośrodka podczas poruszania się w swoim środowisku.
Zarówno ryby, jak i ptaki nie widzą przezroczystych przeszkód na swojej drodze, np. szklanych szyb czy ekranów. Jednak ryby zatrzymują się przed takimi przeszkodami, a ptaki bardzo często się o nie rozbijają.
Źródło: http://www.fishing.pl/ryby/ryby/karas
Źródło: fot. D. Świtała, siewnica (Pluvialis squatarola)
1. Określ jedno wspólne przystosowanie w budowie ciała ptaka i ryby, widoczne na rysunkach, które służy zmniejszaniu oporu ośrodka podczas poruszania się tych zwierząt.
2. Wyjaśnij, uwzględniając nazwę i funkcję specyficznego dla ryb narządu zmysłu, dlaczego ryby w akwarium zatrzymują się przed jego szklanymi ścianami.
Wskazówki:
Ptaki i ryby poruszają się w różnych środowiskach, ale dla każdego z tych organizmów ważnym jest aby pokonywać opór powietrza czy wody efektywniej, zastanów się jakie cechy budowy ułatwiają to.
Ryby bardzo dobrze wyczuwają ruchy wody, każdy z nas kojarzy jak bardzo płochliwe są gdy zmąci się wodę w której przebywają,
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Rozkład lipidów w tkance tłuszczowej katalizowany jest przez lipazę triacyloglicerolową, której aktywność jest regulowana hormonalnie. Na schemacie przedstawiono mechanizm aktywacji i dezaktywacji lipazy triacyloglicerolowej.
Na podstawie: B.D. Hamsen, N.M. Hooper, Krótkie wykłady. Biochemia, Warszawa 2007.
Na podstawie analizy schematu opisz dwa przedstawione tam sposoby hamującego wpływu insuliny na rozkład lipidów.
Wskazówki:
Schemat przedstawiony w zadaniu jest podstawą ułożenia prawidłowej odpowiedzi, w mechanizmie aktywacji uwzględnij wszystkie jego etapy, a zdobędziesz punkt.