Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła
Na rysunku przedstawiono w sposób uproszczony topografię pewnego terenu.
Korzystając z rysunku, wybierz spośród A-E takie dwa zestawy populacji, pomiędzy którymi w istotny sposób jest ograniczony przepływ genów. W każdym wypadku uzasadnij swój wybór.
A. komary nad ściółką i komary w konarach drzew lasu sosnowego
B. komary nad łąką i dżdżownice ziemne na łące
C. komary nad łąką i komary nad maliniskiem
D. dżdżownice ziemne na łące i dżdżownice ziemne na malinisku
E. dżdżownice ziemne na łące i dżdżownice ziemne na obrzeżu lasu sosnowego
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła
Uzasadnij, podając jeden argument, że zwiększony udział tzw. zielonej energii w bilansie energetycznym Polski jest korzystny dla środowiska.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła
Do otrzymania w sposób tradycyjny nowej odmiany pszenicy potrzebowano ponad 20 lat pracy polegającej na żmudnym krzyżowaniu aż sześciu istniejących odmian. Przykładem postępu w tradycyjnych eksperymentach nad pozyskiwaniem nowych odmian roślin może być również otrzymanie nektarynki (odmiany brzoskwini o gładkiej skórce), która powstała poprzez utrwalenie recesywnego allelu. W czasie takiej uprawy nie ma jednak możliwości wywołania określonej, pożądanej zmiany – hodowca dokonuje jedynie selekcji. Inżynieria genetyczna zrewolucjonizowała tradycyjne metody, co pozwoliło w stosunkowo krótkim czasie uzyskać pożądane i trwałe cechy roślin, np. tzw. złoty ryż, o wysokiej zawartości prowitaminy A, wyhodowano już po czterech latach pracy badawczej.
Na podstawie: A. Koziński, Biotechnologia talerza, „Wprost” nr 24/2004 (1124); www.wprost.pl
Na podstawie tekstu podaj dwie cechy metod stosowanych w inżynierii genetycznej dające im przewagę nad metodami tradycyjnymi w uzyskiwaniu nowych odmian roślin.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła
Oceń w tabeli prawdziwość stwierdzeń dotyczących procesu ewolucji.
Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.