Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunkach A-E, nie zachowując poprawnej kolejności, przedstawiono przekroje poprzeczne strefy granicznej między korzeniem i łodygą w roślinie okrytonasiennej z rozmieszczeniem tkanek przewodzących w różnych warstwach tej strefy.
Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1., Warszawa 2011, s. 184.
Uporządkuj rysunki A-E w takiej kolejności, aby poprawnie przedstawiały proces przejścia tkanek przewodzących z korzenia do łodygi.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunkach przedstawiono wybrane rośliny lądowe.
Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Systematyka, t. 2., Warszawa 2004, s. 204, 225, 256.
a) Podaj, na czym polega rozmnażanie bezpłciowe przedstawionych roślin.
b) Określ funkcję biologiczną każdego z rodzajów pędów skrzypu polnego (I) i podaj ich cechy budowy, które umożliwiają pełnienie tych funkcji.
c) Podaj nazwę podziału komórkowego, który zachodzi w strukturze A rośliny oznaczonej II oraz określ jego rolę w cyklu rozwojowym roślin I-III.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunku przedstawiono fragmenty rodzimych roślin należących do nagonasiennych.
Na podstawie: http://pldocs.org/docs/index-43433.html [dostęp: 14.11.2014].
a) Podaj nazwy rodzajowe roślin przedstawionych na rysunku.
b) Podaj nazwy dwóch, widocznych na rysunku organów i ich cechy, świadczące o przynależności przedstawionych roślin do nagonasiennych.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunku przedstawiono przekrój poprzeczny liścia rośliny okrytonasiennej.
Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1., Warszawa 2011, s. 206.
a) Ustal, czy przedstawiony na rysunku liść jest charakterystyczny dla rośliny jednoliściennej, czy dwuliściennej. Odpowiedź uzasadnij, wskazując cechę budowy liścia potwierdzającą wybór.
b) Wymień dwie funkcje liścia i podaj, na czym polega przystosowanie w jego budowie anatomicznej do pełnienia każdej z nich.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunkach I-III przedstawiono budowę anatomiczną liści roślin należących do różnych grup ekologicznych pod względem wymagań w stosunku do wody.
Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1, Warszawa 2011, s. 184.
a) Podaj dwie różnice w budowie skórki liścia roślin I i II i na przykładzie jednej z nich przedstaw związek budowy liścia rośliny I ze środowiskiem, w którym występuje.
b) Wykaż na przykładzie jednej cechy budowy liścia przystosowanie rośliny III do środowiska, w którym występuje.
c) Przyporządkuj liściom, przedstawionym na rysunkach I-III, nazwy grup ekologicznych roślin, mających liście o takiej budowie. W odpowiedzi posłuż się ich symbolami literowymi (A-D).
A. Mezofity.
B. Hydrofity.
C. Sukulenty.
D. Sklerofity.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunkach A-H przedstawiono cechy budowy organów roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
Na podstawie: http://slideplayer.pl/królestwo roślin [dostęp: 17.10.2014].
a) Zapisz wszystkie oznaczenia literowe rysunków, które ilustrują cechy budowy organów roślin jednoliściennych.
b) Podaj, w którym z organów (B czy G) zachodzi przyrost wtórny. Uzasadnij odpowiedź.