Informator maturalny CKE z biologii 2015
Na rysunkach przedstawiono dwa zestawy doświadczalne, które przygotowali uczniowie w celu zbadania zjawiska osmozy. Dwa lejki napełnili 50% roztworem glukozy i szczelnie zamknęli celofanem. Dwie zlewki wypełnili zimną wodą. Do drugiej zlewki dodali dwie łyżki mąki ziemniaczanej (skrobi) i zawartość intensywne wymieszali. W zlewkach umieścili lejki z roztworem glukozy, zaznaczając poziom cieczy w rurkach. Po kilku minutach zaobserwowali, że w obydwu zestawach doświadczalnych poziom roztworu glukozy w rurkach lejków podnosił się w podobnym tempie.
a) Sformułuj problem badawczy do przeprowadzonego doświadczenia.
b) Na podstawie wyniku doświadczenia wyjaśnij, dlaczego rośliny magazynują skrobię, a nie glukozę.
2015 informator maturalny
Tlenek węgla(II) – czad – jest gazem śmiertelnie trującym dla człowieka, natomiast owady mogą prawidłowo funkcjonować także wówczas, gdy w otaczającym je powietrzu znajduje się aż 50% czadu, o ile zawiera ono odpowiednią ilość tlenu.
Wyjaśnij, dlaczego czad nie jest gazem trującym dla owadów.
Informator maturalny CKE z biologii 2015
Na schemacie przedstawiono mechanizm regulacji natężenia procesu oddychania komórkowego u Eukariota.
Na podstawie: Biologia, N. A. Campbell (red.), Poznań 2012, str. 181.
a) Podaj nazwy typów fosforylacji oznaczonych na schemacie numerami 1, 2 i 3.
b) Podaj nazwę typu mechanizmu regulującego natężenie procesu oddychania komórkowego.
c) Ustal, czy przy wzmożonych procesach anabolicznych w komórce ma miejsce inhibicja czy stymulacja aktywności enzymu fosfofruktokinazy. Odpowiedź uzasadnij z wykorzystaniem informacji zawartych na schemacie.
d) Przyporządkuj etapom oddychania tlenowego ich lokalizację w komórce.
Etap oddychania
A. glikoliza
B. cykl kwasu cytrynowego
C. łańcuch oddechowy
Lokalizacja w komórce
I. zewnętrzna błona mitochondrium
II. wnętrze peroksysomów
III. macierz mitochondrialna
IV. cytozol
V. wewnętrzna błona mitochondrium