Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011
Na schemacie przedstawiono przekrój poprzeczny jednego z organów rośliny okrytonasiennej.
a) Podaj nazwę przedstawionego organu roślinnego i określ, czy jego budowa jest charakterystyczna dla roślin jednoliściennych, czy dwuliściennych.
b) Podaj nazwę elementu oznaczonego na schemacie literą D i określ jego funkcję.
c) Wybierz ze schematu i zapisz literę tkanki, która
1. transportuje wodę …
2. kontroluje parowanie wody …
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011
Na schemacie przedstawiono proces przemiany pokoleń u paproci.
a) Podaj nazwę i sposób rozmnażania się roślin (pokoleń) oznaczonych na schemacie numerami I i II.
b) Zaznacz na schemacie literą R strukturę, w której zachodzą podziały mejotyczne.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011
Przeprowadzono eksperyment, w którym badano wpływ światła na indukcję kwitnienia pewnego gatunku rośliny. Przez kilka tygodni cztery grupy roślin, tego samego gatunku, poddawano różnym warunkom oświetlenia dobowego. Na poniższym schemacie przedstawiono sposób oświetlania poszczególnych grup roślin oraz wynik eksperymentu.
Na podstawie schematu zaznacz poprawne dokończenie zdania:
Czynnikiem warunkującym kwitnienie tego gatunku rośliny jest
A. ciągły okres ciemności trwający mniej niż 12 godzin.
B. ciągły okres ciemności trwający 12 i więcej godzin.
C. przewaga okresu ciemności, ale przerywanego krótkimi okresami oświetlania.
D. łączny okres oświetlenia trwający co najmniej 12 godzin.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011
Na schemacie przedstawiono ogólny przebieg procesu fotosyntezy u roślin C3.
a) Podaj wzory lub nazwy związków chemicznych, które należy wpisać w puste ramki schematu oznaczone numerami I i II.
b) Wyjaśnij, dlaczego faza ciemna fotosyntezy nie może zachodzić u roślin pozbawionych dostępu do światła.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011
Hormon juwenilny kieruje rozwojem larwalnym owadów. Jednak warunkiem osiągnięcia stadium postaci dorosłej (imago) jest nieobecność tego hormonu. Niektóre zimozielone drzewa amerykańskie wytwarzają substancje o działaniu hormonu juwenilnego.
Określ, czy substancja wytwarzana przez drzewa amerykańskie, może wpływać na liczebność populacji owadów, które na nich żerują. Odpowiedź uzasadnij.