Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Spośród niżej wymienionych zdań wybierz wszystkie, które charakteryzują poszczególne grupy związków organicznych, i zapisz ich numery w wyznaczonych miejscach.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Przyporządkuj poniższym elementom morfotycznym krwi ich funkcje.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Spośród niżej wymienionych zdań zaznacz wszystkie, które charakteryzują tkankę chrzęstną.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Skóra jest narządem spełniającym różne funkcje. Spośród niżej wymienionych zaznacz tę funkcję skóry, która u człowieka nie pełni istotnej roli.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Trzustka jest gruczołem wydzielania zewnętrznego oraz gruczołem wydzielania wewnętrznego (dokrewnego).
Wyjaśnij, na czym polega rola trzustki jako gruczołu wydzielania zewnętrznego.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
a) Na podstawie schematu określ, co dzieje się z klatką piersiową i przeponą podczas wdechu.
Klatka piersiowa
Przepona
b) Wyjaśnij, dlaczego wdech jest określany fazą czynną wentylacji płuc, a wydech fazą bierną.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Podaj nazwę kości oznaczonej na powyższym schemacie literą X.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Regularne ćwiczenia fizyczne są jednym ze sposobów zapobiegania i leczenia choroby niedokrwiennej serca (choroby wieńcowej). Ludzie prowadzący aktywny tryb życia i regularnie uprawiający ćwiczenia fizyczne wykazują o połowę mniejsze ryzyko zachorowania na choroby serca. Również otyli, którzy są bardziej aktywni, znajdują się w grupie osób mniej zagrożonych chorobami układu krążenia.
Podaj dwa argumenty uzasadniające korzystny wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Na schemacie przedstawiono krążenie krwi w organizmie człowieka. Literami A–D oznaczono części serca.
a) Do niżej podanych nazw części serca przyporządkuj litery, którymi oznaczono je na schemacie.
b) Uzupełnij schemat, tak aby odzwierciedlał kierunek transportu i zawartość we krwi gazów oddechowych (O2 i CO2). Wpisz w wyznaczone miejsca określenia krążącej krwi utlenowana lub odtlenowana.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
W tabeli przedstawiono objętość krwi przepływającej w ciągu minuty przez niektóre narządy człowieka w czasie odpoczynku oraz w czasie wysiłku fizycznego.
a) Wymień nazwy dwóch narządów, w których podczas wysiłku najsilniej wzrasta przepływ krwi, i wskaż po jednej przyczynie tego zjawiska.
b) Uwzględniając informacje zawarte w tabeli, wyjaśnij, dlaczego nie zaleca się spożywania obfitych posiłków przed intensywnym wysiłkiem fizycznym.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Podczas epidemii wirusowego zapalenia wątroby typu A, rozprzestrzeniającego się przez zakażone pożywienie lub wodę, stosuje się podawanie odpowiednich przeciwciał.
1. swoista / nieswoista 2. bierna / czynna 3. naturalna / sztuczna
Podkreśl w każdej parze określenie charakteryzujące rodzaj nabytej odporności.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Wpisz do tabeli odpowiednie określenia, które opisują wpływ układu nerwowego współczulnego i przywspółczulnego na funkcjonowanie wymienionych narządów w organizmie człowieka.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących funkcji elementów ucha. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli literę P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli stwierdzenie jest fałszywe.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Po wejściu z ciemnego pomieszczenia do pomieszczenia bardzo jasno oświetlonego nie widzi się przez moment żadnego obrazu – światło „oślepia”. Dopiero po chwili zaczynamy widzieć normalnie.
Wyjaśnij, uwzględniając rolę źrenicy, dlaczego najpierw światło oślepia, a po chwili widzimy normalnie.
Arkusz maturalny z biologii, poziom podstawowy, maj 2011
Narysuj diagram słupkowy ilustrujący zalecane spożycie wapnia przez człowieka w przedziałach wiekowych podanych w tabeli.