Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009
Na schematach A i B przedstawiono przebieg procesu fotosyntezy charakterystyczny np. dla kaktusów i innych roślin gruboszowatych. Wykształciły one swoisty sposób asymilacji CO2 i jego uwalniania podczas fotosyntezy.
Rośliny te są przystosowane do warunków suszy i do wysokich temperatur. Maksymalnie oszczędna gospodarka wodna stanowi dla tych roślin warunek istnienia.
PEP – fosfoenolopirogronian
Ustal, który z przedstawionych procesów (A czy B) odbywa się w nocy. Uzasadnij, że jest to wynik przystosowania do warunków życia.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009
Na schemacie przedstawiono cykl życiowy glonu zawłotni (Chlamydomonas sp.).
a) Spośród wymienionych poniżej określeń (A – C) zaznacz typ rozmnażania płciowego, który występuje u tej zielenicy.
A. izogamia
B. anizogamia
C. oogamia
b) Podaj, które stadium cyklu rozwojowego stanowi fazę diploidalną, i określ, w wyniku jakiego podziału (mitoza, mejoza) powstają z tego stadium osobniki potomne.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009
Poniżej zamieszczono krótkie opisy (A – C) dotyczące różnych sposobów zdobywania pokarmu przez grzyb boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus).
A. Może występować na martwych pniach drzew, człowiek hoduje go dla swoich potrzeb np. na trocinach, ponieważ boczniak może rozkładać martwą materię organiczną.
B. Może też zasiedlać żywe drzewa liściaste np. topole, wierzby, buki, czerpiąc z nich substancje pokarmowe i wodę.
C. Jeżeli obok jego owocników pojawią się nicienie, wydziela substancję, która je paraliżuje, a następnie nicień staje się pokarmem dla grzyba.
Przyporządkuj po jednym prawidłowym opisie, spośród A – C, do podanych niżej nazw strategii pokarmowych.
drapieżnictwo
saprotrofizm