Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Tabela przedstawia wartości odczynu środowiska, w którym różne enzymy trawienne wykazują największą aktywność.
Podaj przykład enzymów A, B i C oraz miejsca ich działania w przewodzie pokarmowym.
A –
B –
C –
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Wewnętrzna powierzchnia jelita cienkiego jest kilkaset razy większa od jego powierzchni zewnętrznej, co stanowi przystosowanie do pełnionej funkcji.
Podaj jedną cechę budowy jelita, dzięki której zwiększona jest jego powierzchnia wewnętrzna oraz funkcję jelita, którą ta cecha usprawnia.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Wątroba uczestniczy w wielu przemianach biochemicznych w organizmie.
Podaj jedną funkcję wątroby, którą ilustruje poniższy schemat.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Bilans energetyczny organizmu oznacza różnicę pomiędzy ilością energii dostarczanej do organizmu w pokarmie, a ilością energii wydatkowanej przez organizm w określonym czasie (np. w ciągu doby). Otyłość jest zawsze wynikiem utrzymującego się przez dłuższy czas dodatniego bilansu energetycznego.
Na podstawie tekstu określ dwie przyczyny powstawania dodatniego bilansu energetycznego organizmu.
……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Schemat przedstawia w uproszczony sposób przebieg replikacji DNA:
Opisz przedstawiony na schemacie przebieg replikacji DNA.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Przyporządkuj określeniom 1, 2, 3 i 4 właściwe objaśnienia z kolumny A – F. Dwa objaśnienia są zbędne.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Przyczyną pewnej choroby genetycznej jest recesywna mutacja autosomalna w genie kodującym jeden z łańcuchów pewnego białka.
Określ, czy nosicielem tej choroby może być tylko ojciec, tylko matka, czy oboje rodzice. Odpowiedź uzasadnij.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Schemat przedstawia przebieg biosyntezy białka:
Przyporządkuj każdemu ze związków organicznych oznaczonych na rysunku cyframi 1 – 4, jego poprawną nazwę spośród A – E.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Przyporządkuj każdemu z terminów 1 – 4 prawidłowe objaśnienie z kolumny A lub B.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Pierwszym ogniwem pokarmowego łańcucha spasania są rośliny zielone produkujące materię organiczną w procesie fotosyntezy. Roślinożercy i drapieżcy pełnią rolę konsumentów pierwszego i dalszych rzędów. Bakterie i grzyby jako destruenci rozkładają martwe szczątki roślin i zwierząt. Produkty tego rozkładu w formie związków nieorganicznych są wraz z wodą pobierane przez rośliny i wykorzystywane w procesach syntezy.
Na podstawie powyższego opisu, skonstruuj schemat ilustrujący krążenie materii w ekosystemie.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Odnawialne zasoby przyrody regenerują się dzięki mechanizmom samoregulacyjnym. Nadmierne pozyskiwanie lub zanieczyszczanie może zakłócić ich regenerację.
Wymień trzy rodzaje odnawialnych zasobów przyrody, których regenerację może zakłócić działalność człowieka.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Krajowy Plan Gospodarki Odpadami zakłada następujące zmiany w strukturze unieszkodliwiania i wykorzystania osadów z komunalnych oczyszczalni ścieków:
Przedstaw powyższe dane w formie diagramu słupkowego tak, aby zilustrować zakładane tendencje zmian dla każdego sposobu utylizacji.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2006
Pierwotny las mieszany w Puszczy Białowieskiej charakteryzuje duża różnorodność producentów i konsumentów. Pędami i nasionami roślin runa leśnego żywi się mysz. Dzik zjada żołędzie i kłącza. Dżdżownice i myszy są pokarmem borsuka. Poczwarkami ciem, których gąsienice objadają liście drzew, żywi się i borsuk, i dzik, i mysz leśna.
Oceń, czy w tego rodzaju lesie wskazane jest zastosowanie chemicznych środków ochrony roślin przed gąsienicami ciem. Odpowiedź uzasadnij, posługując się jednym argumentem.