Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Poniżej przedstawiono schemat organizacji włókien celulozowych, z których zbudowana jest ściana komórkowa.
Podaj, do jakiej grupy związków organicznych należy celuloza oraz wymień jedną funkcję ściany komórkowej.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono różne rodzaje tkanek miękiszowych występujące w ziemniaku:
A – miękisz gąbczasty z liścia, B – miękisz spichrzowy z bulwy.
Podaj dwie różnice w budowie przedstawionych tkanek.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono aktywację aminokwasów podczas biosyntezy białka.
Ustal, podając jeden argument, czy proces aktywacji aminokwasów jest reakcją anaboliczną czy kataboliczną.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono mechanizm działania dwóch leków na przebieg biosyntezy białka w komórce.
Określ, na jakim etapie aktynomycyna hamuje proces biosyntezy białka.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Cztery kawałki ziemniaka o takiej samej wielkości i kształcie, wycięte z jednej bulwy, zważono i umieszczono w roztworach glukozy o różnych stężeniach. Po dwóch godzinach kawałki ziemniaka zważono ponownie. Uzyskane wyniki przedstawiono w poniższej tabeli.
Który roztwór glukozy miał największe stężenie? Uzasadnij odpowiedź.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Bardzo wiele wskazuje na to, że zarówno mitochondria, jak i plastydy pochodzą od żyjących kiedyś samodzielnie bakterii. 1,5 mld lat temu dostały się one do wnętrza przodka obecnej komórki eukariotycznej i nie uległy strawieniu. Najpierw zostały pochłonięte bakterie, które dały początek mitochondriom. Natomiast pochłonięcie bakterii fotosyntetycznych, z których powstały obecne chloroplasty nastąpiło później.
Korzystając z informacji zawartych w powyższym tekście oraz z posiadanej wiedzy podaj dwa dowody na bakteryjne pochodzenie mitochondriów i chloroplastów.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono proces przepływu energii w biosferze.
Wyjaśnij, jaką rolę w przedstawionym procesie odgrywa energia słoneczna, a jaką energia chemiczna w postaci cukru.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono dwa typy reakcji metabolicznych.
Rozpoznaj i podaj nazwy dwóch procesów biologicznych przedstawionych na schemacie, ustalając rodzaj energii warunkującej zapoczątkowanie procesu X i energii powstałej w wyniku procesu Y.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
W tabeli zamieszczono dane z pomiarów intensywności fotosyntezy w różnej temperaturze.
Skonstruuj wykres ilustrujący zależność intensywności fotosyntezy od temperatury.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Gady, ptaki i ssaki należą do owodniowców, gdyż w rozwoju zarodkowym wytwarzają błony płodowe. Na schemacie oznaczono literami A, B i C błony płodowe gadów.
Podaj nazwy błon płodowych oznaczonych na schemacie literami A, B i C oraz określ funkcję każdej z nich.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Wodniczka pokarmowa i tętniąca to organelle komórkowe występujące między innymi u pierwotniaków.
Które z wymienionych poniżej zdań prawidłowo określa ich funkcje. A. Wodniczka pokarmowa i tętniąca pełnią te same funkcje w komórce pierwotniaka.
B. Wodniczka pokarmowa trawi pokarm, a wodniczka tętniąca usuwa niestrawione resztki pokarmu.
C. W wodniczce pokarmowej odbywa się trawienie pokarmu, a wodniczka tętniąca usuwa produkty przemiany materii.
D. Wodniczka pokarmowa usuwa niestrawione resztki pokarmu, a w wodniczce tętniącej trawiony jest pokarm.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Schemat ilustruje proces osmoregulacji zachodzący w organizmie ryby żyjącej w wodzie morskiej.
Wyjaśnij, na czym polega zilustrowany na schemacie proces osmoregulacji.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Podaj dwie różnice między współcześnie żyjącymi jaszczurkami i krokodylami, związane ze środowiskiem ich życia.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Określone grupy ekologiczne roślin przystosowane są do życia w warunkach różnej wilgotności środowiska.
Podaj jedną z charakterystycznych cech budowy sukulentów oraz uzasadnij jej wartość przystosowawczą.