Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Jeżeli umysł człowieka nie napotyka coraz to nowych wyzwań, przyzwyczaja się do rutynowego działania i sprawność intelektualna człowieka maleje.
Zaproponuj dwa przykłady działań człowieka, które umożliwią mu zachowanie dużej sprawności umysłu.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Ze względu na rodzaj odbieranego bodźca receptory dzielimy na następujące grupy:
Określ, do których z wymienionych grup należą receptory umożliwiające funkcjonowanie:
I – narządów smaku i węchu, II – narządu słuchu i równowagi.
I
II
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Ilość światła docierającego do siatkówki oka zależy od wielkości źrenicy. Wielkość ta jest regulowana przez tęczówkę oka i zależy od warunków świetlnych otoczenia.
Wyjaśnij, w jaki sposób warunki świetlne otoczenia wpływają na wielkość źrenicy oka.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
W Polsce i na świecie zauważono od dawna zanikanie u niektórych dorosłych umiejętności czytania i pisania (czyli zjawisko wtórnego analfabetyzmu), mimo że opanowali oni te czynności w szkole.
Określ, do jakiej kategorii odruchów należą umiejętności czytania i pisania oraz wyjaśnij, dlaczego.
Podaj prawdopodobną przyczynę zaniku tego typu odruchu wśród wtórnych analfabetów.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
U człowieka występuje zróżnicowanie cech (dymorfizm płciowy), dzięki którym możemy odróżnić kobietę od mężczyzny.
Podaj dwa przykłady cech budowy ciała człowieka, które określają różnice między kobietą i mężczyzną.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Schemat przedstawia kariotyp kobiety z zespołem Downa.
Ustal, jaki to rodzaj mutacji oraz wyjaśnij, na czym polega ta mutacja w przypadku zespołu Downa.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Pewien gatunek bakterii produkuje substancję Bt, która jest trująca m.in. dla larw stonki ziemniaczanej, a nie jest szkodliwa dla ludzi. W zwalczaniu stonki ziemniaczanej substancję tę można stosować w sposób tradycyjny (opryskiwanie upraw ziemniaków) lub zastosować metodę genetycznej modyfikacji ziemniaków.
Wyjaśnij, na czym, w tym przypadku, polega metoda genetycznej modyfikacji roślin, oraz uzasadnij, że metoda genetyczna mniej szkodzi środowisku niż Bt użyte tradycyjnie.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Z podanych niżej przykładów wybierz zapis na pewno nieprawidłowy.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
U kobiet uszkodzenie genu BRCA1 często kończy się zachorowaniem na raka piersi.
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla profilaktyki raka piersi mają badania genetyczne wykrywające u kobiet uszkodzenie tego genu.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Substancje chemiczne, np. środki stosowane do zwalczania chwastów i szkodników, znajdujące się w środowisku mogą przemieszczać się wzdłuż łańcuchów pokarmowych. Schemat przedstawia zmiany poziomu stężenia środka owadobójczego (jednostki umowne), np. DDT, w poszczególnych ogniwach łańcucha pokarmowego stawu, który tworzą: rybołów, larwy jętki, fitoplankton, pstrąg.
Wpisz w odpowiednie prostokąty schematu organizmy wymienione w zadaniu i wyjaśnij, dlaczego u konsumentów III rzędu występuje najwyższy poziom stężenia DDT.
Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005
Schemat sieci pokarmowych w ekosystemie lasu bukowego.
W przedstawionym lesie bukowym zastosowano środek owadobójczy niszczący wszystkie owady.
Podaj dwa przykłady skutków ekologicznych zastosowania tego środka owadobójczego.