Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
W budowie komórki eukariotycznej i prokariotycznej występują podobieństwa i różnice. Uzupełnij wolne rubryki tabeli, wykorzystując poniższe rysunki, które ilustrują schematycznie budowę komórki zwierzęcej i komórki bakterii.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Poniżej przedstawiono schematycznie wybrane fazy podziału jądra komórki z określoną liczbą chromosomów.
Na podstawie porównania rysunków określ po jednej różnicy w przebiegu dwóch tych samych faz (A, B) podziału mitotycznego i mejotycznego. Określenie różnic przyporządkuj właściwemu podziałowi komórki.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Poniżej schematycznie zilustrowano podziały komórek różniące się szybkością.
Na podstawie analizy i interpretacji rysunków sformułuj wniosek dotyczący dzielenia się chloroplastów w przedstawionych komórkach.
W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.
Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.
Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.
Uzupełnij rubryki tabeli w wierszu dotyczącym występowania ściany komórkowej w komórkach różnych grup organizmów.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Różnorodność biologiczną można opisywać, stosując wiele kryteriów.
W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.
Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.
Na podstawie informacji z tabeli określ, którą grupę organizmów cechuje największa różnorodność w zakresie wymienionych cech. Odpowiedź uzasadnij.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.
Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.
Na wybranym przykładzie cech ujawnionych w tabeli przedstaw związek między budową i czynnościami życiowymi grzybów.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Sposoby oddychania zwierząt oznaczono w tabeli, używając odpowiednio symboli (+), +.
W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.
Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.
Przedstaw biologiczne uzasadnienie przewagi ilościowej jednego ze sposobów oddychania w świecie zwierząt.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Organizmy można porządkować według różnych kryteriów.
Przyporządkuj nazwy niżej wymienionych rodzajów zwierząt do grup, z których jedną charakteryzuje wytwarzanie w czasie rozwoju błon płodowych, a drugą zapłodnienie zewnętrzne. Rodzaje zwierząt: gołąb, karp, niedźwiedź, zaskroniec, lis, żaba. Wytwarzanie błon płodowych: …………………
Zapłodnienie zewnętrzne: ………………..
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Zdolność ptaków do lotu wiąże się z wieloma przystosowaniami w ich budowie i fizjologii.
Spośród niżej wymienionych cech charakterystycznych dla ptaków wybierz te, które stanowią przystosowanie do lotu i podziel je na przystosowania anatomiczne oraz fizjologiczne (posługuj się oznaczeniami literowymi cech). A – redukcja odcinka ogonowego w kręgosłupie
B – częste usuwanie kału
C – występowanie wola w przewodzie pokarmowym
D – odżywianie się różnorodnym pokarmem
E – różnobarwne upierzenie
F – podwójne oddychanie
G – dobry słuch
H – worki powietrzne
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
W tabeli zebrano wyniki pewnych badań dotyczących czterech gatunków żab.
Sformułuj prawdopodobny problem badawczy, do rozwiązania którego mogą być wykorzystane wyniki tego doświadczenia.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Tkankę miękiszową dzieli się na kilka rodzajów w zależności od pełnionych funkcji.
Na przykładzie dwóch rodzajów miękiszu (podaj ich nazwy) przedstaw dla każdego z nich charakterystyczną cechę budowy i związaną z nią pełnioną funkcję.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Rysunki ilustrują modyfikacje organów wegetatywnych roślin na przykładzie cebuli (Allium cepa) i kaktusa (Echinocactus ornatus).
Wyjaśnij, na czym polegają przystosowania tych roślin do określonych warunków środowiska, związane z wykształceniem zmodyfikowanych liści (wskazanych na rysunkach)
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Wykres ilustruje przebieg absorpcji i transpiracji wody w ciągu doby.
Wykorzystując dane z wykresu, wyjaśnij: – czy o godzinie 15:00 bilans wodny rośliny jest dodatni czy ujemny,
– od której godziny podlewanie roślin zapewnia utrzymanie właściwego bilansu wodnego.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
W tabeli zebrano wyniki obserwacji mikroskopowych dotyczące rozmieszczenia i liczby aparatów szparkowych na cm2 liści różnych roślin.
Interpretując dane z tabeli, określ, który rodzaj rośliny z takiej samej powierzchni liści (w zbliżonych warunkach) wyparuje więcej wody, mimo że obie rośliny posiadają zbliżoną średnią liczbę aparatów szparkowych przypadającą na cm2 liścia. Wyjaśnij, dlaczego tak się dzieje.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Poniżej w uproszczony sposób zilustrowano wyniki pewnego doświadczenia.
Sformułuj wniosek na podstawie analizy przedstawionych graficznie wyników doświadczenia.