Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2006
Młode organy roślin wieloletnich oraz całe rośliny zielne okrywa żywa tkanka zwana skórką. Zbudowana jest ona najczęściej z pojedynczej warstwy ściśle do siebie przylegających komórek. Jednak skórka takich organów jak liście i łodygi różni się budową i funkcją od skórki okrywającej korzenie.
Podaj dwie różnice w budowie między skórką okrywającą części nadziemne a skórką korzenia roślin zielnych.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2006
Ryniofity to najpierwotniejsze rośliny lądowe. Najbardziej znanym ich przedstawicielem jest dewońska rynia. Współczesne widłakowe to prawdziwe, żyjące skamieniałości o planie budowy niezmienionym od ponad 300 mln lat.
Korzystając z zamieszczonych rysunków, podaj jedną cechę budowy wspólną dla widłaka i rynii.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej grudzień 2005
Różnice w budowie organów roślin mają związek z funkcjami pełnionymi przez te organy.
Wykaż słuszność powyższego stwierdzenia na przykładzie skórki korzenia i liścia roślin okrytonasiennych.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2005
Schemat: Splątek mchu.
W cyklu rozwojowym mchu występuje płożący się po podłożu splątek. Splątki rozwijają się w liczne ulistnione gametofity, dzięki czemu tworzą się zwarte skupiska mchów.
Wyjaśnij, jakie znaczenie ma występowanie mchów w zwartych skupiskach dla
a) pobierania i utrzymywania wody przez te rośliny.
b) procesu płciowego rozmnażania się mchów.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2005
Schemat ilustruje wyniki doświadczenia, w którym dwie jednakowe gałązki wierzby umieszczono w tych samych sprzyjających warunkach wilgotności i temperatury. Gałązki w stosunku do siebie znajdują się w położeniu odwrotnym.
Sformułuj wniosek dotyczący reakcji gałązek wierzby na bodziec kierunkowy w tym doświadczeniu.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Poniżej przedstawiono schemat organizacji włókien celulozowych, z których zbudowana jest ściana komórkowa.
Podaj, do jakiej grupy związków organicznych należy celuloza oraz wymień jedną funkcję ściany komórkowej.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono różne rodzaje tkanek miękiszowych występujące w ziemniaku:
A – miękisz gąbczasty z liścia, B – miękisz spichrzowy z bulwy.
Podaj dwie różnice w budowie przedstawionych tkanek.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Określone grupy ekologiczne roślin przystosowane są do życia w warunkach różnej wilgotności środowiska.
Podaj jedną z charakterystycznych cech budowy sukulentów oraz uzasadnij jej wartość przystosowawczą.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono roślinę dwuletnią (A) i jednoroczną (B) .
Podaj jedną różnicę w cyklu rozwojowym tych roślin.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Tkankę miękiszową dzieli się na kilka rodzajów w zależności od pełnionych funkcji.
Na przykładzie dwóch rodzajów miękiszu (podaj ich nazwy) przedstaw dla każdego z nich charakterystyczną cechę budowy i związaną z nią pełnioną funkcję.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Rysunki ilustrują modyfikacje organów wegetatywnych roślin na przykładzie cebuli (Allium cepa) i kaktusa (Echinocactus ornatus).
Wyjaśnij, na czym polegają przystosowania tych roślin do określonych warunków środowiska, związane z wykształceniem zmodyfikowanych liści (wskazanych na rysunkach)
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Poniżej przedstawiono pączkowanie stułbi i jeden ze sposobów rozmnażania się poziomki.
Porównaj (wykorzystując rysunki) stopień podobieństwa genetycznego między osobnikami macierzystymi i potomnymi w przypadku stułbi i w przypadku poziomki. Przedstaw oraz uzasadnij wynik porównania.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2019 czerwiec nowa formuła
Mchy pokrywają glebę dużymi, zwartymi darniami.
Na zdjęciu przedstawiono fragment pewnej komórki mchu złotowłosa strojnego. Literami oznaczono:
m – mitochondria, v – wakuole, c – chloroplasty, g – krople tłuszczu zawarte w cytoplazmie.
Przeprowadzono obserwację, której celem było określenie odporności złotowłosa strojnego na niską temperaturę. Wiosną i zimą zmierzono zawartość chlorofilu i aktywność fotosyntetyczną tkanki, której komórkę przedstawiono na powyższym zdjęciu.
Wyniki badania podano w tabeli.
Określ, czy na zdjęciu przedstawiono komórkę dojrzałego sporofitu, czy – gametofitu złotowłosa strojnego. Odpowiedź uzasadnij – podaj jedną, widoczną na zdjęciu, cechę budowy charakterystyczną dla tego pokolenia.
Wybierz i zaznacz właściwe dokończenie zdania spośród A–B oraz jego poprawne uzasadnienie wybrane spośród 1.–3.
Na podstawie wyników obserwacji można stwierdzić, że złotowłos strojny
Wykaż, że mszaki
1. przyczyniają się do ochrony gleby przed erozją spowodowaną wiatrem:
2. wpływają na bilans wodny środowiska: