Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej listopad 2006
Wzrost roślin tkankowych zachodzi dzięki obecności tkanek merystematycznych – merystemów wierzchołkowych korzeni i pędów oraz merystemów bocznych – miazgi wiązkowej i miazgi korkotwórczej.
a) Podaj podstawową cechę charakteryzującą komórki merystematyczne.
b) Na podstawie tekstu, wymień nazwy dwóch merystemów, dzięki którym rośliny rosną na długość.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2006
Młode organy roślin wieloletnich oraz całe rośliny zielne okrywa żywa tkanka zwana skórką. Zbudowana jest ona najczęściej z pojedynczej warstwy ściśle do siebie przylegających komórek. Jednak skórka takich organów jak liście i łodygi różni się budową i funkcją od skórki okrywającej korzenie.
Podaj dwie różnice w budowie między skórką okrywającą części nadziemne a skórką korzenia roślin zielnych.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Na schemacie przedstawiono różne rodzaje tkanek miękiszowych występujące w ziemniaku:
A – miękisz gąbczasty z liścia, B – miękisz spichrzowy z bulwy.
Podaj dwie różnice w budowie przedstawionych tkanek.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Tkankę miękiszową dzieli się na kilka rodzajów w zależności od pełnionych funkcji.
Na przykładzie dwóch rodzajów miękiszu (podaj ich nazwy) przedstaw dla każdego z nich charakterystyczną cechę budowy i związaną z nią pełnioną funkcję.
Zadanie autorskie z zakresu histologii.
Wymień oraz opisz elementy składające się na cytoszkielet komórki (filamenty aktynowe, filamenty miozynowe, filamenty pośrednie, mikrotubule) . Uwzględnij rozmiary elementów cytoszkieletu.
Autorskie zadania z histologii.
Na ilustracji przedstawiony jest schemat budowy centrioli.
Opisz budowę oraz wyjaśnij funkcję centrioli.
Autorskie zadania z histologii
Opisz budowę i wyjaśnij rolę centrosomu. W jaki sposób ułożone są centriole w centrosomie?
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2019 czerwiec nowa formuła
Mchy pokrywają glebę dużymi, zwartymi darniami.
Na zdjęciu przedstawiono fragment pewnej komórki mchu złotowłosa strojnego. Literami oznaczono:
m – mitochondria, v – wakuole, c – chloroplasty, g – krople tłuszczu zawarte w cytoplazmie.
Przeprowadzono obserwację, której celem było określenie odporności złotowłosa strojnego na niską temperaturę. Wiosną i zimą zmierzono zawartość chlorofilu i aktywność fotosyntetyczną tkanki, której komórkę przedstawiono na powyższym zdjęciu.
Wyniki badania podano w tabeli.
Określ, czy na zdjęciu przedstawiono komórkę dojrzałego sporofitu, czy – gametofitu złotowłosa strojnego. Odpowiedź uzasadnij – podaj jedną, widoczną na zdjęciu, cechę budowy charakterystyczną dla tego pokolenia.
Wybierz i zaznacz właściwe dokończenie zdania spośród A–B oraz jego poprawne uzasadnienie wybrane spośród 1.–3.
Na podstawie wyników obserwacji można stwierdzić, że złotowłos strojny
Wykaż, że mszaki
1. przyczyniają się do ochrony gleby przed erozją spowodowaną wiatrem:
2. wpływają na bilans wodny środowiska:
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła
Do komórek tkanki łącznej należą m.in.: fibroblasty, plazmocyty, osteoblasty, chondrocyty, makrofagi oraz komórki mezenchymalne tworzące tkankę łączną zarodkową.
Uzupełnij tabelę opisującą funkcje wybranych komórek tkanki łącznej – wpisz właściwe nazwy tych komórek wybrane spośród wymienionych powyżej.