Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Mukowiscydoza jest uwarunkowana autosomalnym allelem recesywnym d.
Wyjaśnij, dlaczego wśród potomstwa obojga zdrowych rodziców mogą występować zarówno dzieci chore, jak i zdrowe. Uwzględnij genotypy rodziców i potomstwa.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Allele warunkujące barwę sierści kawii domowej (świnki morskiej) dziedziczą się
autosomalnie. Kawie mogą mieć sierść o różnym zabarwieniu, m.in. czarną lub białą.
W celu określenia sposobu dziedziczenia barwy sierści u kawii przeprowadzono trzy
krzyżówki:
• skrzyżowano ze sobą kawie białe – potomstwo miało sierść białą,
• skrzyżowano czarną samicę z białym samcem – połowa potomstwa miała sierść czarną
a połowa – białą,
• skrzyżowano białą samicę z czarnym samcem – otrzymano wyłącznie osobniki o sierści
czarnej.
Na podstawie: W. Gajewski, A. Putrament, Biologia, Warszawa 1996.
Na podstawie przedstawionych informacji dotyczących sposobu dziedziczenia sierści
u kawii uzupełnij tabelę – wpisz genotypy rodziców w krzyżówkach wymienionych
w tabeli (1–3). Zastosuj oznaczenia alleli: A i a.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Allel a warunkuje u lisów srebrzysty kolor sierści, allel A – platynowy kolor sierści, natomiast
allel Ab
odpowiada tylko za biały kolor pyska: takie lisy nazywają się białopyskie. Oba allele
dominujące, które powstały na drodze mutacji allelu a, w stanie homozygotycznym dają efekt
letalny. Taki sam skutek daje również ich układ heterozygotyczny – AAb.
Podaj genotypy i fenotypy samicy i samca, u których w potomstwie wystąpią równocześnie
lisy białopyskie, platynowe i srebrzyste. Zapisz odpowiednią krzyżówkę uzasadniającą
odpowiedź.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
W wyniku krzyżowania muszek owocowych szarobrązowych z normalnymi skrzydłami
(AB/ab) z muszkami czarnymi ze skrzydłami zredukowanymi (ab/ab) otrzymano cztery różne fenotypy potomstwa. Liczebność osobników w każdym z fenotypów podano w tabeli. Allele warunkujące obie cechy: barwę skrzydeł (A/a) i obecność skrzydeł (B/b), są zlokalizowane na tym samym chromosomie.
a) Podaj genotypy rekombinantów. Zastosuj oznaczenia alleli podane w tekście.
b) Opisz, w jaki sposób doszło u muszek do powstania gamet o zrekombinowanym układzie alleli. Uwzględnij nazwę procesu.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Geny organizmów eukariotycznych mogą być przechowywane w tzw. bibliotekach genów.
Wyróżnia się dwa rodzaje bibliotek:
1. biblioteki genomowe – otrzymywane są przez wyizolowanie i oczyszczenie całego
genomowego DNA danego organizmu, a następnie przez pocięcie go i umieszczenie
w wektorach.
2. biblioteki cDNA – zbiór klonów komórek bakteryjnych np. Escherichia coli, zawierający cDNA komplementarny do mRNA całego transkryptomu danego organizmu.
Podaj, którą z bibliotek genów organizmu eukariotycznego – genomową czy cDNA –należy wykorzystać w celu uzyskania produktów białkowych w komórkach bakterii. Odpowiedź uzasadnij.
arkusz maturalny z biologii podstawowej 2018
Na rysunku przedstawiono parę chromosomów homologicznych z allelami dwóch genów
w komórce diploidalnej, będącej komórką macierzystą gamet.
Spośród wymienionych poniżej genotypów gamet wybierz i zaznacz ten, który nie może
być wynikiem prawidłowego podziału mejotycznego przedstawionej komórki.
Odpowiedź uzasadnij.
Uzasadnienie:
arkusz maturalny z biologii podstawowej 2018
Na rysunku przedstawiono fragmenty cząsteczek dwóch rodzajów kwasów nukleinowych
i występujące w nich zasady azotowe.
a) Podaj nazwy kwasów nukleinowych – I i II – przedstawionych na rysunku.
I.
II.
b) Na podstawie rysunku podaj jedną, widoczną na rysunkach, różnicę w strukturze
i jedną różnicę w składzie chemicznym kwasów nukleinowych I i II. W odpowiedzi
uwzględnij budowę obu kwasów nukleinowych.
Struktura:
Skład chemiczny:
arkusz maturalny z biologii podstawowej 2018
Jedną z częściej występujących chorób genetycznych człowieka jest mukowiscydoza –
choroba jednogenowa, warunkowana przez nieprawidłowy, recesywny allel a genu
znajdującego się na autosomie. Rodzicom, z których matka była chora na mukowiscydozę
a ojciec był zdrowy, urodziło się troje dzieci: jedno chore i dwoje zdrowych.
a) Zapisz genotypy obojga rodziców.
Genotyp matki: ………………………………………….
Genotyp ojca: ………………………………………….
b) Zapisz krzyżówkę genetyczną i na jej podstawie określ prawdopodobieństwo, że kolejne
dziecko tych rodziców będzie chore na mukowiscydozę.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
U kur andaluzyjskich kolor upierzenia dziedziczy się z niepełną dominacją: BB – pióra są czarne, Bb – pióra są stalowoniebieskie (szare), a bb – są pióra białe. Cecha ta dziedziczy się niezależnie od koloru skóry, przy czym barwa biała skóry (D) dominuje nad barwą żółtą (d).
Skojarzono białopiórego koguta o żółtej skórze z kurą o piórach stalowoniebieskich i białej barwie skóry i uzyskano wszystkie kurczęta o białej barwie skóry, z których połowa miała pióra stalowoniebieskie, a połowa – pióra białe.
Na podstawie: B. Kosowska, Genetyka ogólna i weterynaryjna, Wrocław 2010.
a) Podaj genotypy koguta i kury skojarzonych w opisanej krzyżówce.
b) Podaj genotyp i fenotyp kury, z którą należałoby skrzyżować tego samego koguta, aby mieć pewność, że całe potomstwo tej pary będzie miało stalowoniebieskie pióra i żółtą barwę skóry. Odpowiedź uzasadnij, zapisując odpowiednią krzyżówkę.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
Różnica między dziedziczeniem z pełną dominacją i dziedziczeniem z dominacją niepełną polega na tym, że w dominacji:
A. niepełnej homozygota recesywna i heterozygota mają ten sam fenotyp, a w pełnej mają różne fenotypy.
B. niepełnej homozygota dominująca i heterozygota mają ten sam fenotyp, a w pełnej mają różne fenotypy.
C. pełnej homozygota recesywna i heterozygota mają ten sam fenotyp, a w niepełnej mają różne fenotypy.
D. pełnej homozygota dominująca i heterozygota mają ten sam fenotyp, a w niepełnej mają różne fenotypy
Zaznacz prawidłowe dokończenie poniższego zdania.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017, czerwiec nowa formuła
Uzupełnij poniższą tabelę tak, aby zawierała prawdziwe informacje dotyczące dwóch typów dziedziczenia cech sprzężonych z płcią. Podkreśl w każdym nawiasie właściwe określenie wybrane spośród zapisanych kursywą.