Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na schemacie przedstawiono przebieg fazy fotosyntezy zależnej od światła.
Na podstawie: http://www.forum.biolog.pl/kilka-pyta-dot-fotosyntezy-vt30939.htm [dostęp: 28.11.2014]; Fizjologia roślin, red. J. Kopcewicz, S. Lewak, Warszawa 2005, s. 284–291.
a) Na podstawie informacji uzyskanych z analizy schematu oceń prawdziwość zapisanych w tabeli stwierdzeń dotyczących przebiegu fazy fotosyntezy zależnej od światła. Wpisz znak X w odpowiednie komórki tabeli.
b) Na podstawie analizy schematu podaj, czy przedstawiony proces fosforylacji fotosyntetycznej przebiega cyklicznie, czy niecyklicznie. Odpowiedź uzasadnij.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunku przedstawiono przekrój poprzeczny liścia rośliny okrytonasiennej.
Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1., Warszawa 2011, s. 206.
a) Ustal, czy przedstawiony na rysunku liść jest charakterystyczny dla rośliny jednoliściennej, czy dwuliściennej. Odpowiedź uzasadnij, wskazując cechę budowy liścia potwierdzającą wybór.
b) Wymień dwie funkcje liścia i podaj, na czym polega przystosowanie w jego budowie anatomicznej do pełnienia każdej z nich.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunkach I-III przedstawiono budowę anatomiczną liści roślin należących do różnych grup ekologicznych pod względem wymagań w stosunku do wody.
Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1, Warszawa 2011, s. 184.
a) Podaj dwie różnice w budowie skórki liścia roślin I i II i na przykładzie jednej z nich przedstaw związek budowy liścia rośliny I ze środowiskiem, w którym występuje.
b) Wykaż na przykładzie jednej cechy budowy liścia przystosowanie rośliny III do środowiska, w którym występuje.
c) Przyporządkuj liściom, przedstawionym na rysunkach I-III, nazwy grup ekologicznych roślin, mających liście o takiej budowie. W odpowiedzi posłuż się ich symbolami literowymi (A-D).
A. Mezofity.
B. Hydrofity.
C. Sukulenty.
D. Sklerofity.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunkach A-H przedstawiono cechy budowy organów roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
Na podstawie: http://slideplayer.pl/królestwo roślin [dostęp: 17.10.2014].
a) Zapisz wszystkie oznaczenia literowe rysunków, które ilustrują cechy budowy organów roślin jednoliściennych.
b) Podaj, w którym z organów (B czy G) zachodzi przyrost wtórny. Uzasadnij odpowiedź.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Na rysunkach przedstawiono przebieg doświadczenia, w którym siewki rośliny w kulturach hydroponicznych w przezroczystych szklanych naczyniach poddano jednostronnemu działaniu światła przez kilka dni. Pod wpływem światła w rosnących częściach rośliny przemieszczają się auksyny, powodując charakterystyczną jej reakcję, widoczną na rysunku.
a) Sformułuj problem badawczy do przedstawionego doświadczenia.
b) Sformułuj wniosek dotyczący reakcji pędu i korzenia na światło.
c) Wyjaśnij, uwzględniając funkcję auksyny, mechanizm reakcji rośliny w przebiegu doświadczenia.
Zbiór zadań z biologii CKE 2015
Siewkę kukurydzy (I) wyrwano z podłoża i położono poziomo na podłożu (II) w ciemnym i wilgotnym pomieszczeniu. Po kilku godzinach zaobserwowano zmianę kształtu siewki (III).
Źródło: E.P. Solomon, L.R. Berg, D.W. Martin, Biologia, Warszawa 2014, s. 804.
Podaj, jaki rodzaj reakcji rośliny badano przy pomocy tego doświadczenia. Odpowiedź uzasadnij.
Informator maturalny CKE z biologii 2015
Na rysunkach przedstawiono dwa zestawy doświadczalne, które przygotowali uczniowie w celu zbadania zjawiska osmozy. Dwa lejki napełnili 50% roztworem glukozy i szczelnie zamknęli celofanem. Dwie zlewki wypełnili zimną wodą. Do drugiej zlewki dodali dwie łyżki mąki ziemniaczanej (skrobi) i zawartość intensywne wymieszali. W zlewkach umieścili lejki z roztworem glukozy, zaznaczając poziom cieczy w rurkach. Po kilku minutach zaobserwowali, że w obydwu zestawach doświadczalnych poziom roztworu glukozy w rurkach lejków podnosił się w podobnym tempie.
a) Sformułuj problem badawczy do przeprowadzonego doświadczenia.
b) Na podstawie wyniku doświadczenia wyjaśnij, dlaczego rośliny magazynują skrobię, a nie glukozę.