Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Określone grupy ekologiczne roślin przystosowane są do życia w warunkach różnej wilgotności środowiska.
Podaj jedną z charakterystycznych cech budowy sukulentów oraz uzasadnij jej wartość przystosowawczą.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Podczas uprawy kukurydzy w hodowli wodnej zaobserwowano śluzowacenie korzeni. Postawiono hipotezę, że to zjawisko może być wywołane brakiem jakiegoś pierwiastka.
Zaproponuj doświadczenie, dzięki któremu można zweryfikować postawioną hipotezę. W projekcie doświadczenia zaplanuj zestaw badawczy i kontrolny.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005
Przeprowadzono doświadczenie, w którym odcięte liście pewnej rośliny umieszczono w roztworze cytokininy. Stwierdzono, że przez dłuższy czas zachowują one świeżość i zieloną barwę, podczas gdy takie same liście umieszczone w czystej wodzie żółkną po upływie krótkiego czasu.
Na podstawie wyników powyższego doświadczenia określ rolę cytokinin w rozwoju roślin oraz wyjaśnij sposób działania tych związków.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Rysunki ilustrują modyfikacje organów wegetatywnych roślin na przykładzie cebuli (Allium cepa) i kaktusa (Echinocactus ornatus).
Wyjaśnij, na czym polegają przystosowania tych roślin do określonych warunków środowiska, związane z wykształceniem zmodyfikowanych liści (wskazanych na rysunkach)
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Wykres ilustruje przebieg absorpcji i transpiracji wody w ciągu doby.
Wykorzystując dane z wykresu, wyjaśnij: – czy o godzinie 15:00 bilans wodny rośliny jest dodatni czy ujemny,
– od której godziny podlewanie roślin zapewnia utrzymanie właściwego bilansu wodnego.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
W tabeli zebrano wyniki obserwacji mikroskopowych dotyczące rozmieszczenia i liczby aparatów szparkowych na cm2 liści różnych roślin.
Interpretując dane z tabeli, określ, który rodzaj rośliny z takiej samej powierzchni liści (w zbliżonych warunkach) wyparuje więcej wody, mimo że obie rośliny posiadają zbliżoną średnią liczbę aparatów szparkowych przypadającą na cm2 liścia. Wyjaśnij, dlaczego tak się dzieje.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Poniżej w uproszczony sposób zilustrowano wyniki pewnego doświadczenia.
Sformułuj wniosek na podstawie analizy przedstawionych graficznie wyników doświadczenia.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
W tabeli umieszczono przykładowe wartości dla dwóch rodzajów roślin, dotyczące wzrostu i intensywności fotosyntezy przy różnej intensywności światła.
Wskaż dwa sformułowania, których treść nie jest poprawną interpretacją przedstawionych danych. A. Niecierpek i groch różnie reagują na światło o takiej samej intensywności.
B. Intensywność wzrostu u obu gatunków roślin jest podobna.
C. Im większa intensywność fotosyntezy, tym szybszy wzrost obu roślin.
D. Wzrost intensywności światła nie zawsze zwiększa intensywność fotosyntezy obu roślin.
E. Im mniejsza intensywność światła, tym mniejsza intensywność wzrostu obu roślin.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Wykorzystując dane z tabeli, zilustruj wykresem słupkowym wpływ intensywności światła na wzrost niecierpka.
Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004
Wykres ilustruje wrażliwość różnych części roślin na stężenie hormonów wzrostu (auksyn).
Porównaj wpływ stężenia auksyn 10–6 na wzrost łodygi i pędów bocznych.
Zadanie autorskie
Wyjaśnij rolę pełnej siły asymilacyjnej (ATP i NADPH) w procesie fotosyntezy.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła
Podczas fazy fotosyntezy zależnej od światła ATP powstaje na drodze fosforylacji. Na schemacie A przedstawiono fosforylację, której towarzyszy cykliczny transport elektronów, a na schemacie B – fosforylację, której towarzyszy niecykliczny transport elektronów.
Na podstawie schematów uzupełnij tabelę, w której porównasz oba typy fosforylacji i transportu elektronów zachodzące podczas fotosyntezy.
Wyjaśnij, dlaczego do zajścia fotosyntezy konieczny jest niecykliczny transport elektronów, a niewystarczający jest sam transport cykliczny. W odpowiedzi uwzględnij
produkty fazy zależnej od światła i ich znaczenie w procesie fotosyntezy.
Oceń, czy poniższe informacje dotyczące fazy fotosyntezy zależnej od światła są
prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła
Fitochrom – niebieskozielone białko – występuje w liściach roślin i jest fotoreceptorem uczestniczącym w wielu reakcjach fizjologicznych wywoływanych przez światło, np. w reakcjach fotoperiodycznych. Kwitnienie roślin krótkiego dnia (RKD) i roślin długiego
dnia (RDD) jest związane z działaniem aktywnej formy fitochromu. Na schemacie przedstawiono mechanizm powstawania dwóch form fitochromu.
Na podstawie schematu oceń, czy poniższe informacje dotyczące fitochromu są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
Na podstawie przedstawionych informacji uzupełnij tabelę dotyczącą zakwitania roślin
krótkiego dnia (RKD).