Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 stara formuła
Jednym z wielu zagrożeń dla jakości wód słonych jest dwutlenek węgla uwalniany podczas
spalania paliw kopalnych. Gaz ten wchodzi w reakcje z wodą w morzach i oceanach.
Na schemacie przedstawiono przemiany zachodzące w wodach spowodowane
antropogenicznym dwutlenkiem węgla.
Na podstawie schematu oceń, czy poniższe stwierdzenia dotyczące wpływu
antropogenicznego CO2 na ekosystemy oceaniczne są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli
stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Arkusz maturalny z biologii 2018 poziom rozszerzony, nowa formuła
Spośród wielu substancji chemicznych, które przedostają się do środowiska morskiego, wysoką toksycznością i trwałością cechują się polichlorowane bifenyle (PCB). Wchłanianie PCB przez organizmy następuje w różny sposób, ale najwięcej PCB przyjmują one wraz ze spożywanym pokarmem. Na schemacie przedstawiono fragment sieci pokarmowej ekosystemu Bałtyku oraz
stężenie PCB [µg/kg] w różnych organizmach tworzących tę sieć
Na podstawie przedstawionych danych sformułuj wniosek dotyczący zależności między Wypisz ze schematu dwa przykłady organizmów, między którymi występuje konkurencja
poziomem troficznym zajmowanym przez gatunek a stężeniem PCB w organizmie.
międzygatunkowa.
Arkusz maturalny z biologii 2018 poziom rozszerzony, nowa formuła
Na poniższym wykresie przedstawiono wyniki badania, którego celem było określenie czynników wpływających na bogactwo gatunkowe wybranych wysp Karaibów.
Sformułuj wniosek na podstawie przedstawionych wyników.
Oceń, czy poniższe stwierdzenia dotyczące czynników wpływających na różnorodność gatunkową zwierząt na wyspach są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Arkusz maturalny z biologii 2018 poziom rozszerzony, nowa formuła
Wybierz i zaznacz poprawne dokończenie poniższego zdania. Konwencja waszyngtońska, zwana CITES
A. powstała w celu ochrony dzikich gatunków zwierząt migrujących, które regularnie
przekraczają granice państw.
B. dotyczy ochrony obszarów wodno-błotnych, mających znaczenie międzynarodowe,
zwłaszcza jako środowisko życia ptaków wodnych.
C. umożliwia kontrolowanie handlu i obrotu gatunkami roślin i zwierząt zagrożonych
wyginięciem.
D. umożliwia tworzenie obszarów ochrony siedlisk przyrodniczych zagrożonych wyginięciem
w państwach Unii Europejskiej.
arkusz maturalny z biologii podstawowej 2018
Informacja do zadań: 25. i 26.
Nadobnica alpejska (Rosalia alpina) to chrząszcz, który do przetrwania potrzebuje starych pni buków, w których samica składa jaja. Według danych monitoringowych nawet 75% osobników lokalnej populacji wybiera na siedlisko życia składowane drewno bukowe, pozyskane z wycinki lasu. Drewno z larwami jest wywożone z lasu i wykorzystywane np. do produkcji węgla drzewnego. Rozwój larw żerujących w martwym drewnie trwa od 2 do 4 lat. Dorosłe osobniki pojawiają się od czerwca do początków września i żyją krótko, żywiąc się sporadycznie, np. sokiem wyciekającym ze zranionych drzew. Larwy nadobnicy są zjadane m.in. przez dzięcioły.
a) Podaj nazwę poziomu troficznego, do którego należy zaliczyć nadobnicę alpejską.
b) Podaj nazwę zależności międzygatunkowej między dzięciołem a nadobnicą alpejską.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
Na schemacie przedstawiono następstwo wybranych stref klimatyczno-roślinnych pomiędzy równikiem a biegunem.
Na podstawie: P. B. Weisz, Zarys biologii, Warszawa 1977.
a) Podaj przykład klimatycznego czynnika abiotycznego, który wpływa na strefowe występowanie biomów. Biomem oznaczonym na schemacie literą X jest
b) Zaznacz prawidłowe dokończenie poniższego zdania.
A. step. B. tajga. C. tundra. D. sawanna.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
Zanzibar – afrykańska wyspa na Oceanie Indyjskim jest jedynym miejscem na świecie, gdzie występuje małpa wąskonosa: gereza czerwona (Piliocolobus kirkii), zagrożona wyginięciem. Populacja małp licząca obecnie 2 tys. osobników zamieszkuje na wyspie rezerwat Jozani Forest o powierzchni 36 km2. Gerezy żyją w grupach rodzinnych zawierających ok. 40 osobników, wśród których występują najczęściej cztery dorosłe samce.
Na podstawie: http://glow.pl/galerie/przyroda/jozani-forest-rezerwat
Spośród podanych cech populacji (A‒E) wybierz i zaznacz dwie, które można określić na podstawie informacji dotyczących populacji gerezy czerwonej, podanych w tekście. A. rozrodczość
B. zagęszczenie
C. struktura płciowa
D. struktura wiekowa
E. typ struktury przestrzennej
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
Spośród zestawów organizmów A–D wybierz i zaznacz ten, który jest przykładem interakcji nieantagonistycznych między populacjami różnych gatunków. A. jemioła – topola
B. ukwiał – krab pustelnik
C. kleszcz – borsuk
D. żyto – chaber
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
Na schemacie przedstawiono sieć pokarmową pewnego ekosystemu pola uprawnego.
Na podstawie: Ekologia, środowisko, przyroda, T. Umiński, Warszawa 1999.
a) Zaznacz prawidłowe dokończenie poniższego zdania.
Na podstawie przedstawionej sieci pokarmowej można stwierdzić, że o zasoby pokarmu
bezpośrednio konkurują:
A. myszy i lisy.
B. gąsienice motyli i żaby.
C. ptaki drapieżne i ślimaki.
D. drapieżne chrząszcze i ptaki owadożerne.
b) Wypisz ze schematu wszystkie przykłady organizmów, które są konsumentami zarówno drugiego, jak i wyższych rzędów.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
Na schemacie przedstawiono sieć pokarmową pewnego ekosystemu pola uprawnego.
Na podstawie: Ekologia, środowisko, przyroda, T. Umiński, Warszawa 1999.
Określ, jak może się zmienić (zwiększyć czy zmniejszyć) liczebność ślimaków, jeżeli w środowisku wyginą wszystkie żaby. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do przedstawionego schematu sieci pokarmowej.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2017 stara formuła
Sukcesja ekologiczna to sekwencja naturalnych zmian składu gatunkowego i struktury biocenoz. Sukcesja przebiega etapami – od etapu pionierskiego, przez pośrednie, do najbardziej stabilnego, tzw. klimaksu. Wyróżnia się sukcesję pierwotną i wtórną.
a) Uporządkuj etapy sukcesji pierwotnej w kolejności ich zachodzenia. Wpisz w tabelę numery 2–5.
Na podstawie: T. Umiński, Biologia, Warszawa 1992.
b) Spośród wymienionych poniżej zdarzeń wybierz i podkreśl dwa, które umożliwiają wystąpienie sukcesji pierwotnej. Odpowiedź uzasadnij, podając argument wspólny dla obu zdarzeń.
powstanie wyspy wulkanicznej, pożar lasu, melioracja, erozja gleby, cofanie się lodowców