Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2018 nowa formuła
Geny organizmów eukariotycznych mogą być przechowywane w tzw. bibliotekach genów.
Wyróżnia się ich dwa rodzaje:
Podaj, którą z bibliotek genów organizmu eukariotycznego – genomową czy cDNA – należy wykorzystać w celu uzyskania produktów białkowych w komórkach bakterii.
Odpowiedź uzasadnij.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2018, stara formuła
Ekspresja genów to wieloetapowy proces prowadzący do ujawnienia informacji zawartej
w genie, odczytywanej w procesie transkrypcji i wykorzystywanej do syntezy białka
w procesie translacji. Na schemacie przedstawiono sposób regulacji ekspresji genów u bakterii na przykładzie operonu laktozowego.
Oceń, czy poniższe informacje dotyczące regulacji ekspresji genów operonu laktozowego u bakterii są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
Wskazówki:
Funkcją represora w operonie laktozowym jest spowalnianie, bądź uniemożliwianie ekspresji genów (spowalnia wytwarzanie mRNA) odpowiedzialnych za tworzenie białek enzymatycznych.
Operator jest sekwencją DNA, która reguluje aktywność genów. Może do niej przyłączyć się represor lub aktywator.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
Przykładem organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO) są transgeniczne bakterie Escherichia coli, wytwarzające ludzką insulinę. Do genomu tych bakterii wprowadzony został fragment DNA, tzw. cDNA (ang. complementary DNA), syntezowany na matrycy mRNA wyizolowanego z komórek trzustki, będącego matrycą do wytwarzania insuliny.
1. Wyjaśnij, dlaczego do genomu modyfikowanych bakterii nie wprowadza się odcinka DNA z genem ludzkiej insuliny, tylko cDNA wytworzone na podstawie mRNA transkrybowanego z tego genu.
2. Uzasadnij prawdziwość stwierdzenia: „Każdy organizm transgeniczny jest GMO, ale nie każdy GMO to organizm transgeniczny”.
Wskazówki:
Modyfikacje mogą zachodzić wewnątrz genomu organizmu, ale mogą też polegać na wprowadzeniu genu od obcego gatunku.
Organizmy prokariotyczne przeprowadzają proces transkrypcji bez obróbki potrnskrypcyjnej stąd inaczej wygląda proces przygotowania materiału genetycznego dla drożdży ( organizmy eukariotyczne) i dla bakterii.
Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2016 nowa formuła
W nici kodującej (nieulegającej transkrypcji) pewnego genu zaszła mutacja punktowa w sekwencji 5’ TGT 3’, polegająca na zmianie (substytucji) jednego nukleotydu. W tym fragmencie sekwencji zakodowany jest pojedynczy aminokwas.
1. Uzupełnij schemat ilustrujący skutki różnych substytucji, do których mogło dojść w opisanej sekwencji. Wpisz w pola 1.-3. odpowiednie sekwencje DNA.
2. Wyjaśnij, w jaki sposób mutacja, na skutek której powstała cząsteczka białka różniąca się od cząsteczki prawidłowej obecnością tryptofanu zamiast cysteiny, może wpłynąć na zmianę struktury trzeciorzędowej tego białka. W odpowiedzi uwzględnij budowę obu aminokwasów.
Wskazówki:
Spójrz w tabelę kodowania aminokwasów. Zwróć uwagę w której nici zaszła mutacja.